همشهری آنلاین: دبیر کل حزب اصلاح طلب مردم سالاری در نشستی خبری کاندیداتوری خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری با شعار 'دولت اخلاق' رسما اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به این‌که برای حضور در انتخابات هیچ شرطی جز اجرای دقیق قانون انتخابات نداریم، گفت: ما خوشحال می‌شویم که حبس‌ها و حصر‌ها به پایان برسد و دیگر زندانی سیاسی نداشته باشیم، اما آزادی زندانیان سیاسی شرط ما برای حضور در انتخابات نیست.

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به این که باید از هرگونه سوءاستفاده از امکانات دولتی و عمومی جلوگیری شود، اظهار کرد: نامزدها‌، ناظران، مجریان، معتمدان صندوق‌های رای، نیروهای انتظامی و صاحبان نفوذ باید اخلاق انتخاباتی را مدنظر داشته باشند.

به گفته وی صدا وسیما باید از هم اکنون خود را موظف بداند که انتخابات پرشور و بی‌طرفی را اجرا کند و امکانات تبلیغاتی خود را به طور مساوی در اختیار نامزدها قرار دهد.

این فعال سیاسی همچنین با بیان این‌که روح حاکم بر دولت آینده قانون اساسی است، اظهار کرد: دولت آینده مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب می‌داند و معقتد است اگر اختلافی بین قوای سه‌گانه پیش آید، برطبق قانون اساسی رهبری تنظیم کننده قوا است.

خلاصه صحبت‌های کواکبیان از این قرار است:

  •  من نمی‌گویم که قدرت‌های جهانی درپی ایجاد فتنه نبودند، اما اعتقادم این است که ریشه فتنه دربداخلاقی‌ها بود.
  • مشکلات امروز کشورناشی از افزایش نقدینگی، درست اجرا نشدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و تضعیف طبقه متوسط شهری است. من معتقدم سیستم توزیع یارانه‌ها باید تغییر کند و به جای پول نقد کارت اعتباری در اختیار مردم قرار بگیرد.
  • سازمان برنامه و بودجه باید احیا شود و در زمینه اقتصادی باید به طرف توسعه پایدار وسازندگی متوازن حرکت کند.
  • در دولت آینده باید عدالت واقعی در عرصه سیستم اداری خود را نشان دهد و کرامت انسانی مدنظر قرار بگیرد.
  • انواع تحریم‌های اشخاص،‌ سیستم بانکی باید سریع‌تر توسط دیپلماسی فعال و منطقی لغو شود. اما زمان مذاکره را باید مقام معظم رهبری مشخص کند.
  • اصلاحات برمنبای خط امام و مطالبات مردم، نه تنها متوقف نمی‌شود، بلکه باید با سرعت بیشتری اجرا شود.
  • باید کانال‌های خصوصی تلویزیون راه‌اندازی شود.‌اگر این شبکه‌ها راه‌اندازی شود، نیاز به BBCو VOA برطرف می‌شود.
  • باید جرم سیاسی تعریف شود و توقیف افراد براساس قانون صورت بگیرد. و هیچ روزنامه‌ای نباید توقیف شود، بلکه در صورت تخلف باید جریمه شود.
  • (کواکبیان در پاسخ به این سوال که چرا حزب شما در میان اصلاح‌طلبان پیشگام انتخابات شده است و شما با چه محاسباتی وارد انتخابات شده‌اید؟) من برای پیروزی در انتخابات آمده‌ام و تا آخر خواهم ایستاد، مگر این‌که توسط اصلاح‌طلبان اجماعی صورت بگیرد که در آن صورت تابع اصلاح‌طلبان خواهیم بود. ما برای گرم کردن فضای انتخابان نیامده‌ایم، چون اصولگرایان به اندازه کافی فضا را گرم کرده‌اند. به نظر من اگر اجماعی توسط اصلاح‌طلبان صورت بگیرد حتما پیروز انتخابات خواهیم بود و این که بعضی اصلاح‌طلبان معتقدند که ما در انتخابات نامزدی معرفی نکنیم و به یکی از نامزدها‌ی اصولگرایان رای بدهیم، توهین به اصلاح‌طلبان است.
  • با وجود این‌که در تعیین نتایج انتخابات مجلس بعضی نهادها سهیم بودند، اما قهر کردن با صندوق انتخابات نتیجه برای اصلاح‌طلبان ندارد.
  • (در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براین‌که چه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی از شما دعوت به عمل آورده‌اند؟) که من به عنوان یک تکلیف حزبی نامزد شده‌ام. در عین حال حدود 13 یا 18 گروه اصلاح‌طلبان با ما رای‌زنی داشته‌اند و با اقشار مختلف دانشجویی رایزنی داشته‌ایم.
  • (در پاسخ به این سوال که درصورت حضور هاشمی و خاتمی آیا کناره‌گیری خواهید کرد؟)‌ من حضور هاشمی و خاتمی را در انتخابات تکذیب می‌کنم. برنامه حزب ما این بود که کاندیدای اول حزب آقای خاتمی باشد و پس از این‌که ایشان درخواست ما را قبول نکردند، طرح را مناسک را اجرا کردیم و پس از طرح مناسک کاندیدای اختصاصی حزب را معرفی کردیم من اصراری ندارم با خاتمی رقابت کنم با این وجود من تابع حزب مردم سالاری هستم.
  • (آیا برای منافع اصلاح‌طلبان به نفع عارف و شریعتمداری از انتخابات کناره‌گیری می‌کنید؟) ما سه راه‌حل پیشنهاد کردیم اول این‌که یک هیات بی‌طرف و کارشناس نظرسنجی انجام دهد، دوم این‌که در این باره بزرگان حکمیت کنند و راه‌حل سوم هم این که احزابی که طرفدار حضور در انتخابات هستند به اجماع برسند، من تابع نتیجه این نظرسنجی‌ها هستم، اما خواهش می‌کنیم که دیگران به نفع من کنار بروند.
  • ما با این دولت همکاری نمی‌کنیم و آمده‌ایم که این دولت را تغییر دهیم، اصولگرایان برای این که پاسخ‌گوی اقدامات دولت نباشند این اقدامات را مطرح می‌کنند.
  • (در پاسخ به این سوال که تعدد نامزدهای اصلاح‌طلبان به ضرر این جناح خواهد بود؟) پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 84 حاصل تعدد کاندیداهای اصلاح‌طلبان بود، من فکر می‌کنم قطعا این تجربه تکرار نمی‌شود.
  • (در میان کاندیداهای اصلاح‌طلبان به چه میزان رای دارید؟) من برای خود پایگاه اجتماعی قائل هستم اما اگر طبق نظرسنجی آرای کمتری داشتم درخدمت تصمیم هیات بی‌طرف که نظرسنجی را انجام داده هستم.
  • من با پشتوانه تشکیلاتی و حزبی فعالیت می‌کنم و سلامت مالی برای من مهم است و یک ریال از رانت و سوءاستفاده مالی استفاده نمی‌کنم حزب مردم سالاری در سراسر کشور دفاتری دارد که بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند همچنین روزنامه مردم سالاری می‌تواند عهده‌دار بخشی از هزینه‌ها باشد.
  • (موضع شورای نگهبان در مورد صلاحیت شما چیست؟) من در سال 84 توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت نشدم، اما نمی‌توانم برای این شورا تعیین تکلیف کنم، امیدوارم همانطور که ما پاسخگوی اقدامات خود در این دنیا هستیم در آخرت هم پاسخگو باشیم.
  • (آیا شما گفته‌اید که موسوی و کروبی اصلاح‌طلبان نیستند؟)من این حرف را نزدم و این حرف مرا جعل کرده است، تنها چیزی که گفته‌ام این است که موسوی و کروبی مرزبندی‌های خود را با جریان برانداز شفاف‌تر اعلام می‌کردند.
کد خبر 205532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز