همشهری آنلاین: معاون اول دولت اصلاحات گفت: اگر در همان دوران اصلاحات نیز، برخی افراد دست از راحت‌طلبی بر می‌داشتند و به دنبال رسیدن به همه اهداف در مدت زمان کوتاه نبودند، حال و روز ما امروز به این شکل نبود.

محمدرضا عارف، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در دیدار جمعی از مدیران دولت اصلاحات، کارشناسان سیاسی و اساتید دانشگاه، به تشریح انگیزه خود برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و این انگیزه را ناظر بر «شرایط خاص کشور» دانست. عارف در تشریح آنچه که تحت عنوان «نقطه ضعف دولت اصلاحات» نامیده، گفته است: «در دولت اصلاحات در برابر برخی کارشکنی‌ها به صورت قاطع ایستادگی نشد و مصلحت‌جویانه عمل شد و از این نقطه ضعف، رقیب اصلاحات نهایت استفاده را برد.» گزیده‌ای از اظهارات عارف به نقل از فارس در ادامه آمده است:

  • انتقاد از حوادث پس از انتخابات 88 : بسیاری از دوستانی که در انتخابات سال 88 فعال بودند هزینه‌هایی را متحمل شدند و مسائل تلخی که در آن مقطع برای عده‌ای از دوستان مومن و معتقد به نظام پیش آمد را هیچگاه نمی‌توانم فراموش کنم که به دلیل همین هزینه‎ها اکنون با بی‌انگیز‌گی فعالان سیاسی در ارتباط با انتخابات رو به رو هستیم و کسانی که باعث از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی و بی‌انگیزگی بخشی از جامعه شدند باید پاسخگو باشند.
  • تبیین اصلاح‌طلبی : صبر و امید دو ویژگی مهم برای جریان اصلاح‌طلبی است. اصلاح‌طلبی در ذات خود یک فرآیند تدریجی و زمان‌بر است؛ کسانی که به دنبال این هستند که یک شبه همه چیز تغییر کند و اهداف اصلاح‌طلبی در مدت کوتاهی میسر شود، اصلاح‌طلبی را درست درک نکرده‌اند. اصلاحات، به معنای واقعی خودش تمام لایه‌های اجتماعی، از مردم کوچه و بازار گرفته تا دولتمردان، و نیز افکار و رفتار و روحیات همه اقشار جامعه و قدرت را در بر می‌گیرد و در حالیکه سال‌ها طول می‌کشد تا یک نفر، یک رفتار غلط خود را اصلاح کند، چگونه ممکن است که اصلاحات همه جانبه در یک جامعه در مدت یک یا دو دوره ریاست جمهوری و یا حتی یک یا دو دهه انجام شود.
  • انتقاد از فعالان اصلاح‌طلب که قهر می‌کنند: کسانی اصلاح‌طلب هستند که بخواهند دلسوزانه در یک فرآیند طولانی و مستمر تغییرات منطقی و پایدار در جامعه ایجاد کنند، کسانی که به صرف برآورده نشدن خواسته‌هایشان در مدت زمانی کوتاه، قهر کرده‌اند و همه یا هیچ را می‌خواهند، مطابق با منش اصلاح‌طلبی رفتار نکرده‌اند. آنان اصلاح‌گری را به شرط سهل‌الوصول بودن و یک شبه ره چند ساله رفتن می‌خواهند و این امریست که با ذات اصلاح‌گری در تعارض است.
  • انتقاد از عافیت‌طلبی برخی اصلاح‌طلبان: وارد انتخابات شده‌ایم و راهی سخت در پیش داریم، نگاه دراز مدت به اصلاحات داریم و یقین دارم که اگر راحت‌طلبی را کنار بگذاریم، قطعا به نتیجه خواهیم رسید. اصلاح‌طلبی هیچگاه از بین نخواهد رفت، مشروط بر آنکه عافیت‌طلبی را کنار بگذاریم. مقطع فعلی، زمان عافیت‌طلبی برای اصلاح‌طلبان نیست.
  • انتقاد از عزلت نشینی مدیران کشور: در این 8 سال از این پتانسیل‌ها استفاده نشده است و عده‌ای از بهترین مدیران این کشور را عزلت‌نشین کردند که البته دود این کار به چشم کشور و مردم رفت. مردم چشم به نخبگان برای حل مشکلات متعددی که در کشور حاکم است، دارند. 
کد خبر 204162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز