همشهری آنلاین: عضو حقوقدانان شورای نگهبان گفت: در طول 34 سال عمر انقلاب اسلامی، با وجود دشواری‌هایی که نظام داشته، انتخابات مطلوبی برگزار شده اما انتخابات ما هم به لحاظ حقوقی و هم اخلاقی مشکلاتی داشته که باید به طور دقیق کل سیستم انتخاباتی کشور تغییر کند.

دکتر محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان دوشنبه 21 اسفند ماه در همایش فرهنگ‌سازی اخلاق انتخاباتی از نگاه حضرت امام خمینی (ره) که توسط تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با هدف بررسی روند صحیح انتخابات، بررسی اخلاق انتخاباتی و ارتقای سطح بینش و تفکر سیاسی دانشجویان برگزار شد، بر تغییر سیستم انتخاباتی کشور با بهره‌گیری از تجربه انتخابات‌های گذشته تأکید کرد. گزیده اظهارات اسماعیلی به نقل از فارس در ادامه آمده است.

  •  در طول 34 سال عمر انقلاب اسلامی، با وجود دشواری‌هایی که نظام داشته، انتخابات مطلوبی برگزار شده اما انتخابات ما هم به لحاظ حقوقی و هم اخلاقی مشکلاتی داشته که باید به طور دقیق کل سیستم انتخاباتی کشور تغییر کند. در تمام کشورها به طور دقیق حداقل 10 سیستم انتخاباتی پیاده می‌شود و ما باید با بررسی نخبگان و کارشناسان سیاسی، بهترین سیستم انتخاباتی را بررسی و آسیب‌های گذشته را جبران کنیم.
  • سیستم رای‌گیری در کشور مبتنی بر رای مستقیم مردم شکل گرفته که در آن احزاب و افراد دخالت دارند و مردم تنها به شخص رای خواهند داد نه برنامه‌های کاندیدا و این امر تنها به فکر حفظ منافع حزب خود است نه منافع ملی و نظام. با بررسی نقاط ضعف و قوت انتخابات‌های گذشته باید در روند برگزاری انتخابات آینده، آینده‌نگری کنیم و از آسیب‌های انتخابات سابق عبرت بگیریم.
  • برای فرهنگ‌سازی در روند انتخابات نیاز به بسترسازی صحیح داریم و مردم هم در پیشرفت روند صحیح انتخابات نقش اساسی دارند. متاسفانه مردم در انتخابات برای انتخاب اصلح مشکل دارند اما دانشجویان می‌توانند حلقه اتصال بین مردم و کاندیداها باشند.
  • بعضا در انتخابات گذشته مشاهده شده رقبای سیاسی و کاندیداها برای ابقای وجود در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، یکدیگر را بی‌رحمانه تخریب سیاسی می‌کنند که این در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.
  • در جامعه، شورای نگهبان را مسئول گزینش رئیس جمهور می‌دانند و این تفکر ایجاد شده که حتی کاندیدایی که منتخب مردم باشد، بدون تایید شورای نگهبان به قدرت نخواهد رسید. شورای نگهبان بر اساس قانون مسئولیت‌هایی دارد اما انتخاب اصلح را خود مردم بر عهده دارند.
کد خبر 204941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز