همشهری آنلاین: مجلس شورای اسلامی در زمینه طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها که در اولویت برنامه کاری مجلس قرار گرفته است، مقرر کرد: در برگزاری همزمان انتخابات شوراهای اسلامی با انتخابات ریاست جمهوری و یا سایر انتخابات میان دوره‌ای، هیات‌های اجرایی این انتخابات‌ها به صورت جداگانه تشکیل شود.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه 20 اسفند ماه مجلس، تقاضای تغییر دستور طرح اصلاح مواد 26 و 73 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران را تصویب کردند. این تقاضا با امضای 54 نفر از نمایندگان ملت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده بود.

متن کامل طرح اصلاح مواد 26 و 73 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران بدین شرح است:

ماده 1- در بند "هـ" ماده 26 پس از "مدرک دیپلم" عبارت "یا معادل آن" اضافه می‌شود.

ماده 2- با حداقل چهار سال سابقه عضویت در شورای اسلامی و یا خدمت در پست‌های مدیریتی معادل روسای دستگاه‍‌های اجرایی و نهادهای عمومی شهرستان‌ها و پست‌های هم‌طراز و بالاتر مراجع ذیربط داوطلبان می‌توانند با یک مقطع تحصیلی پایین‌تر از حد نصاب مذکور در بند "هـ" ماده 26 نامزد شوند.

ماده 3- در جزء "3" ماده 28 پس از عبارت "شرکت‌های وابسته" عبارت "و شاغلین در شهرداری و موسسات و شرکت‌های وابسته به آن و نیز پس از واژه "دهیاران" عبارت "و شاغلین دهیاری" و نیز پس از عبارت "شورای اسلامی" واژه "شهر" حذف می‌شود.

ماده 4- عبارت زیر به انتهای جزء 3 ماده 28 الحاق می‌گردد: "استعفا از سمت به منزله خدمت و قطع رابطه استخدامی نیست"

ماده 5- یک تبصره به ماده 32 الحاق می‌شود.

تبصره 3- در برگزاری همزمان انتخابات شوراهای اسلامی با انتخابات ریاست جمهوری و یا سایر انتخابات میان دوره‌ای، هیات اجرایی موضوع این ماده با اعضای واحد تشکیل می‌شود و همچنین اعضای شعب اخذ رأی با صندوق‌های جداگانه برای هر انتخاب تعیین خواهد شد.

ماده 6- تبصره زیر به ماده 53 الحاق می‌گردد:

تبصره: هیات نظارت موضوع این ماده می‌تواند در صورت لزوم از ظرفیت‌های نهادهای نظارتی به ویژه دفاتر و هیات‌های نظارت شورای نگهبان استفاده نماید.

ماده 7- تبصره ماده واحده قانون اصلاح تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب 4/5/1385 حذف می‌شود.

ماده 8- در ماده 59 اصلاحی مصوب 6/7/1382 بعد از جمله "نظارت استان" عبارت "جز در مورد تأیید صلاحیت کاندیداها و تایید صحت انتخابات" حذف می‌گردد.

تبصره زیر به ماده 25 الحاق می‌گردد:

تبصره- رأی‌دهندگان می‌توانند به هر کدام از داوطلبان به صورت انفرادی و یا به صورت یکی از ائتلاف‌های اعلام شده و مورد تأیید قرار گرفته توسط هیات نظارت شهرستان رأی دهند. هیات اجرایی موظف است هنگام چاپ لیست کاندیداها نام ائتلاف مربوطه را در شعب نصب نماید. رأی به ائتلاف رأی به تمام اعضای ائتلاف تلقی خواهد شد.

کد خبر 204833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز