همشهری آنلاین: سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد گزارشی از علل عدم ساماندهی زباله های عفونی برای رئیس جمهور ارسال کرده است.

به گزارش سایت سازمان بازرسی کل کشور ،مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت و درمان این سازمان از تهیه گزارشی از علل عدم ساماندهی زباله های عفونی خبرداد و گفت : با توجه به اینکه زباله های بیمارستانی یکی از معضلاتی است که مسئولان عالی نظام نسبت به حل آن توجه جدی دارند، بنا شد سازمان بازرسی کل کشور گزارشی را از علل عدم ساماندهی پسماندها و زباله های بیمارستانی تهیه کند.

قاسم مزینانی مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان بازرسی کل کشور  افزود: گزارش مذکور تهیه  و برای شخص رئیس جمهور و وزیر بهداشت ارسال شد و بنا شد این موضوع در جلساتی با حضور رئیس جمهور مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی به تشریح گزارش سازمان بازرسی از عدم ساماندهی پسماندهای بیمارستانی پرداخت و گفت : سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از دستگاههای نظارتی بر دستگاههای اجرایی وظیفه و رسالت دارد بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاههای دولتی نظارت کند و این حقی است که قانون اساسی بر عهده سازمان بازرسی نهاده است.

قاسم مزینانی تصریح کرد: بر اساس  اصل 156 بند سوم قانون اساسی نظارت بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده است و در اصل 157 سازمان بازرسی کل کشور را تعیین کرده تا بر دستگاههای دولتی نظارت کند که این امر از طریق سه روش نظارت قبل، نظارت حین و نظارت بعد صورت می گیرد به گونه‌ای که در زمان قبل از اجرا و در حین و همچنین پس از اجرای کار بازرسی و نظارت خود را اعمال می کنیم.

وی گفت: با توجه به حساسیت موضوع پسماندهای بیمارستانی و ارتباط آن با سلامت مردم همواره ساماندهی این زباله ها دغدغه سازمان بازرسی و به خصوص اداره کل نظارت بر بهداشت و درمان بوده که وظیفه دارد بر دستگاه اجرایی وزارت بهداشت و سازمان های تابعه آن از جمله جمعیت هلال احمر، بهزیستی، سازمان انتقال خون و انیستیتو پاستور نظارت جدی داشته باشد.

مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت درمان سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت : وجود نواقص ناشی از نارسایی و ابهام در برخی مواد قانونی یکی از مواردی بود که در گزارش سازمان بازرسی به آن پرداخته شد و در این گزارش مواد قانونی دارای ابهام شناسایی و به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم تا نسبت به اصلاح این قوانین اقدام لازم صورت گیرد .

مزینانی ، عدم توجه به طرح تفکیک پسماندهای بیمارستانی را یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در گزارش سازمان بازرسی عنوان کرد و افزود: زباله های بیمارستانی خطر زا باید از زباله های غیر خطرزا جدا سازی شوند و زباله های خطر زا را بر اساس تدابیری که تمامی کشورها آن را بکار می گیرند ، تفکیک و در راستای امحاء ان وارد عمل شویم .

وی گفت : در حال حاضر اغلب مواد مورد استفاده در پزشکی همچون لوله سرم ، کت آنژیوکت از پلاستیک است و این در حالی است که این مواد سالها در طبیعت باقی مانده و از بین نمی روند و در حال حاضر این امر در شیوع بیماری هایی از جمله ایدز و هپاتیت موثر بوده  که باید به دنبال پیشگیری از آنها باشیم.

مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت درمان  سازمان بازرسی کل کشور همچنین به بررسی ناکافی بودن اعتبارات تخصیص داده شده به وزارت بهداشت در گزارش سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت : ساماندهی زباله های بیمارستانی فقط در صورت تامین اعتبار لازم، اجرا خواهد شد. در گزارش ارسال شده به رئیس جمهور تاکید شده که در خصوص ساماندهی پسماندها و زباله های بیمارستانی با توجه به تعداد بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی، ساختمان مرکز نگهداری موقت زباله تعبیه شود .

مزینانی خاطر نشان کرد : زباله هایی که جمع آوری می شود را نمی توان به سرعت به مکان سوزانده شدن انتقال داد. بنابراین باید مرکزی احداث شود تا این زباله ها به صورت موقت در آن نگهداری و در زمانی که به حد لازم رسید به مکان سوزاندن منتقل شود. همچنین برای تهیه دستگاه سوزاندن زباله های عفونی تامین بودجه لازم ضروری است .

وی افزود : بنا شد عدم تخصیص بودجه به وزارت بهداشت در امر ساماندهی زباله های بیمارستانی از سوی رئیس جمهور مورد بررسی و بودجه لازم تخصیص داده شود. اما باید پیگیری لازم صورت گیرد تا بودجه تخصیص داده شده صرف برنامه های پیش بینی شده گردد.

مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور گفت : در حال حاضر تعداد دستگاه های بی خطر سازی زباله های بیمارستانی به حد لازم نرسیده است. همچنین در رابطه با بی خطر سازی نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که امیدواریم در پی گزارش تهیه شده از سوی سازمان بازرسی شاهد اقدام لازم برای تخحصیص بودجه به این امر باشیم. همچنین در ارتباط با کارشناس بهداشت محیط که زباله های بی خطر با زباله های خطرزا را تشخیص دهد با کمبود نیرو مواجه هستیم که باید در ارتباط با بکارگیری و جذب چنین نیروی انسانی اقدام لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد : زباله های بیمارستانی در حال حاضر در فضای باز سوزانده می شوند و این امر می تواند شیوع بیماری ها را به دنبال داشته باشد که در گزارش تاکید شده که این امر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مزینانی اظهار داشت : بررسی و بازنگری در قانون مدیریت پسماندهای بیمارستانی، توجه به امر طرح تفکیک پساماندهای بیمارستانی از سوی مدیران ذی ربط ، افزایش میزان اعتبارت در خصوص ساماندهی پسماندهای پزشکی و تکمیل ساختمان مرکز نگهداری موقت زباله و ارتقاء دستگاه بی خطر سازی زباله های عفونی ، تامین کارشناس بهداشت محیط در تمامی بیمارستان های دولتی و خصوصی ، از جمله مواردی است که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور مورد تاکید قرار گرفته و به رئیس جمهور ارسال شده که این گزارش به دقت مورد بررسی دکتر احمدی نژاد قرار گرفته و دستوارت لازم را در این خصوص صادر     کرده‌اند.

مدیر کل نظارت و بازرسی امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور ، به اختلاف سلیقه شهرداری و وزارت بهداشت در عدم ساماندهی زباله های بیمارستانی اشاره کرد و گفت : اختلاف خاصی میان شهرداری و وزارت بهداشت وجود ندارد و فقط در مورد شیوه اجرای آن اختلافاتی وجود دارد که بنا شده با حضور رئیس جمهور جلسه ای برگزار و تکلیف این موضوع مشخص شود. 

وی در خصوص عدم بررسی وزارت بهداشت از میزان آلودگی ایجاد شده از طریق زباله های عفونی گفت : وزارت بهداشت در حال بررسی میزان آلودگی موجود بوده و مقرر شده است به زودی آمار آن را در اختیار سازمان بازرسی نیز قرار دهند.

مزینانی خاطر نشان کرد: سازمان بازرسی به جد در حال پیگیری موضوعات مطرح شده در گزارش است تا اجرایی وعملیاتی شود و امیدواریم بتوانیم دغدغه مردمی را رفع کنیم.

کد خبر 20310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز