گروه شهری: معاون خدمات شهری شهرداری تهران از روند رسیدگی به وضعیت زباله‌های بیمارستانی ابراز نارضایتی کرد.

مسعود کرباسیان در همایش دوسالانه انجمن متخصصان محیط زیست ایران گفت: انواع آلودگی‌ها در کلان‌شهرها وجود دارد که یکی از آنها تولید 7 هزار و 700 تن زباله در روز و تأثیر آن در کلان‌شهری مانند تهران است.

وی با اشاره به اهمیت بحث مدیریت پسماندها افزود: به حداقل رساندن پسماندها و حداکثر کردن بازیافت برای استفاده مجدد از زباله‌ها بسیار حائز اهمیت است و تفکیک زباله از مبدأ به‌عنوان اولین گام در این جهت با ایجاد 22 ایستگاه بازیافت در تهران انجام شده است. به گفته او پسماندهای خشک امسال 19 درصد را به خود اختصاص داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال آینده به 36درصد برسد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از وضعیت رسیدگی به زباله‌های بیمارستانی ابراز نارضایتی کرد و افزود: در حال حاضر با 6 هزار واحد درمانی در شهر تهران، روزانه 70 تن زباله بیمارستانی جمع‌آوری می‌شود که باید به‌صورت بهداشتی دفن شود و همه ارگان‌های ذیربط باید همکاری کرده و این مشکل را به کمک هم به سرانجام برسانند.

تکلیف زباله‌های بیمارستانی مشخص شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تعیین تکلیف نهایی زباله‌های بیمارستانی و عفونی در کشور خبر داد. 

فاطمه واعظ جوادی درباره تصمیم‌گیری نهایی برای روش امحای زباله‌های بیمارستانی گفت: جلسه نهایی را با وزارت بهداشت برگزار کرده‌ایم که قرار شد روش تلفیقی را برای امحای زباله‌های بیمارستانی استفاده کنیم.

وی در توضیح روش تلفیقی افزود: یعنی به تناسب جمعیت شهرها و روستاها هم سیستم اتوکلاو (بی‌خطرسازی زباله)‌ و هم زباله سوز مرکزی را داشته باشیم چون مدیریت شهر بزرگی مثل تهران با داشتن بیمارستانهای بسیار با روستایی که در آن هیچ عمل جراحی صورت نمی‌گیرد و زباله‌های عفونی چندانی ندارد، متفاوت است.

وی گفت: با تشکیل کارگروه مشترکی بین سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت تا پایان سال برای هر یک از استان‌های کشور دستورالعمل خاص برای روش امحای زباله‌های بیمارستانی صادر می‌شود. 

 مدیریت علمی در پسماندها

از سوی دیگر مشاور شهرداری در امور محیط زیست در ششمین همایش دوسالانه انجمن محیط زیست ایران گفت: شهرداری درصدد مدیریت علمی در پسماند‌های شهری است. اما برای عملی شدن این روند نیاز به زیرساخت‌های مهمی است که حمایت قانونی از این جمله‌اند.

حیدرزاده با اشاره به پژوهش‌های انجام گرفته گفت: شهرداری مصمم است مدیریت علمی را در پسماندهای شهری به اجرا درآورد اما باید وظیفه دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، سازمان محیط زیست تعیین شود.

کد خبر 16615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز