گروه شهری: به نظر می‌رسد فاضلاب‌های بیمارستانی و ورود آنها به رودخانه یا دیگر منابع آبی به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده است.

از همین رو، هرازگاهی یکی از مسئولان یا دلسوزان محیط‌زیست آن را فریاد می‌زند با این همه هنوز چاره‌ای برای رفع این معضل اندیشیده نشده است.

ورود فاضلاب بیمارستان گودرز به طولانی‌ترین قنات کشور یعنی قنات زارچ در یزد، نمونه دیگری از بی‌توجهی به مخاطراتی است که این‌گونه فاضلاب‌ها برای محیط زیست در پی می‌آورند.

فاضلاب‌های عفونی بیمارستان‌ها، رودخانه‌های گیلان را تهدید می‌کند.

مدیرکل اداره محیط زیست گیلان در آخرین روزهای تابستان در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری ضمن گله‌ از اختصاص نیافتن اعتبار لازم از سوی وزارت بهداشت برای رفع فاضلاب‌های بیمارستانی اعلام کرد، در حال حاضر، این فاضلاب که بسیار خطرناک است به رودخانه‌ها می‌ریزد.

این مقام مسئول تاکید کرد چنانچه برای رفع این معضل چاره‌ای اندیشیده نشود از طریق رسانه‌ها از مردم تقاضای کمک خواهد کرد تا از طریق همیاری شهروندان این مشکل برطرف شود.

اما به نظر می‌رسد فاضلاب‌های بیمارستانی و ورود آنها به رودخانه یا دیگر منابع آبی به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده است ، از همین رو، هرازگاهی یکی از مسئولان یا دلسوزان محیط‌زیست آن را فریاد می‌زند با این همه هنوز چاره‌ای برای رفع این معضل اندیشیده نشده است.

ورود فاضلاب بیمارستان گودرز به طولانی‌ترین قنات کشور یعنی قنات زارچ در یزد، نمونه دیگری از بی‌توجهی به مخاطراتی است که این‌گونه فاضلاب‌ها برای محیط زیست در پی می‌آورند.

این در حالی است که طی 10 سال گذشته همواره علاقه‌مندان به محیط‌زیست و دوستداران میراث فرهنگی نسبت به پیامدهای ناگوار ورود فاضلاب بیمارستانی به این قنات که به‌عنوان طولانی‌ترین قنات کشور در فهرست ملی نیز ثبت شده هشدار داده بودند.

به گزارش میراث خبر، ورود فاضلاب بیمارستان گودرز به قنات زارچ و خشک‌ شدن آن سبب شده تا کشاورزان منطقه خواستار حفر چاه آب برای آبیاری زمین‌های زراعی منطقه شوند.

بر اساس این گزارش، پس از گذشت 10 سال از اعتراض‌های مکرر دوست‌داران میراث فرهنگی به سرازیر شدن  فاضلاب بیمارستان گودرز در قنات زارچ هنوز مسئولان این بیمارستان هیچ اقدامی برای نجات قنات زارچ انجام نداده‌اند.

بیمارستان گودرز که در بافت تاریخی یزد قرار دارد فاضلاب خود را به داخل قنات زارچ تخلیه می‌کند و مسئولان بیمارستان هم این مشکل را ناشی از نبود سیستم فاضلاب شهری در بافت قدیم یزد می‌دانند اما کارشناسان مرکز بهداشت و محیط زیست یزد کوتاهی و بی‌توجهی بیمارستان را دلیل اصلی این مساله معرفی می‌کنند.

«جواد نایبی»، لایروب قنات زارچ و کارشناس قنوات در این مورد گفت: «قنات زارچ به مدت یک ماه کاملاً خشک شده‌ بود و به‌تازگی دوباره آب در آن جریان پیدا کرده ‌است. اما از آنجا که میزان آب بسیار کم است کشاورزان منطقه خواستار حفر چاه از سوی جهاد کشاورزی برای آبیاری زمین‌های زراعی خود شده‌اند. در همین حال ورود فاضلاب بیمارستان گودرز به این قنات همچنان ادامه دارد.»

وی افزود: «از سال 1375 تاکنون برای رفع مشکل فاضلاب بیمارستان گودرز با مسئولان بیمارستان در ارتباط هستم اما تاکنون هیچ‌گونه همکاری و کمکی از جانب آن‌ها دریافت نکرده‌ام.»

نایبی که 25 سال از زندگی خود را صرف حفاظت از این قنات کرده اعتقاد دارد فعالیت‌هایی که هم‌اکنون در قنات زارچ برای حفاظت و مرمت آن انجام می‌شود استاندارد نیست.

گرچه چندی پیش عنوان شد که بیمارستان گودرز مشکل ورود فاضلاب این بیمارستان  را رفع کرده، اما سیدمحسن اقبالی، نماینده شورای قنات با تکذیب این موضوع گفت: «لوله‌های فاضلاب بیمارستان از داخل انبار این بیمارستان فاضلاب را وارد قنات می‌کنند و متاسفانه تاکنون هیچ فعالیتی  برای جلوگیری از آن انجام نشده است.»

قنات زارچ 83 متر طول دارد که پس از عبور از محله قدیمی‌ شهر وارد زمین‌‌های زراعی و باغات منطقه می‌شود. 

وجود سرنگ‌های آلوده در قنات زارچ باعث شده کارگران نتوانند عملیات لایروبی قنات را به پایان برسانند و این اتفاق صدمه بیشتری به بدنه آن وارد می‌کند.

با توجه به این‌که از آب قنات یزد برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های منطقه استفاده می‌شود کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های انگلی و روده‌ای و حفظ سلامتی مردم باید هرچه زودتر برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشید.

قنات زارچ تا چندی پیش 40 لیتر در ثانیه آب‌دهی داشت اما به دلیل مشکلات مربوط به لایروبی و برخی مسایل فنی، آب‌دهی آن به 20 لیتر در ثانیه رسیده است.

مسئولیت حفاظت از قنات‌های موجود در کشور به عهده جهاد کشاورزی است.

کد خبر 6985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز