گروه شهری: مشکل اساسی در سیستم‌های تصفیه فاضلاب کشور، راهبری و نگهداری آنهاست.

اگرچه معمولاً سیستم‌های فاضلاب صنعتی و شهری به‌خوبی طراحی و اجرا می‌شوند اما نگهداری و راهبری این سیستم‌ها مشکلاتی را در آنها بوجود می‌آورد.

به گزارش خبرنگار همشهری، دکتر ناصر مهردادی دبیر کمیته علمی همایش مهندسی محیط زیست در جلسه آشنایی با اولین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست در دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان این مطلب گفت: مشکل اصلی در سیستم‌های تصفیه فاضلاب صنعتی کمبود مواد مغذی برای میکروارگانیزم‌هایی است که از عوامل مهم تصفیه فاضلاب به‌حساب می‌آیند. باید بررسی شود چه میزان فسفر و نیتروژن به‌عنوان دو عنصر اصلی تشکیل دهنده مواد مغذی یادشده، برای تصفیه فاضلاب صنعتی لازم است.

دبیر کمیته علمی همایش مهندسی محیط زیست افزود: تاکنون 750 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این میان 400 مقاله مورد داوری قرار گرفته است. البته بیشتر این داوری‌ها براساس چکیده مقالات انجام شده و ما منتظر هستیم تا مقالات کامل بدستمان برسد و آن‌ها را دسته‌بندی کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

دکتر عبدلی، عضو کمیته علمی این همایش نیز پسماندها را مشکلی ملی خواند و گفت: گستردگی و پراکندگی پسماندها در سراسر کشور ایجاب می‌کند که همانند دیگر نقاط دنیا، به مسئله پسماند توجه شایسته مبذول شود و زیرساخت‌ها، قوانین و ظرفیت‌سازی در این زمینه انجام گیرد. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: این کار نیاز به عزم ملی و استراتژی مناسب دارد.

ما باید در ابتدا جایگاه کشور را در مدیریت پسماندها تعیین کنیم و سپس برای رسیدن به جایگاه مناسب در این زمینه، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. وی افزود: حتی در محافل علمی نیز از پسماند تصویر واقعی وجود ندارد و هرگاه صحبت از آن می‌شود بلافاصله زباله و دور ریختن آن به اذهان متبادر می‌گردد.

وی در ادامه به چالش‌های پیش رو برای رسیدن به استانداردهای قانونی اشاره کرد و افزود: باید راه‌های دستیابی به اهداف تعیین شده در قوانین و آئین‌نامه‌های اجرایی و چگونگی دستیابی به این اهداف مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اولین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست به‌منظور بحث و تبادل نظر متخصصین، دست‌اندرکاران و مدیران مرتبط با محیط زیست، توسط دانشگاه تهران، وزارت صنایع و معادن و سازمان حفاظت محیط زیست در زمستان 1385 برگزار می‌گردد. در این همایش موضوعات مرتبط با مهندسی محیط زیست در زمینه آب، فاضلاب، خاک، پسماند و هوا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیش از برگزاری همایش، کارگاههای آموزشی در 4 موضوع مختلفِ راهبری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، پایش و حذف آلاینده‌های نفتی، سیستم‌ها و روش‌های پیاده‌سازی ISO14000 (زیست محیطی) در صنایع و مدیریت پسماندها (تولید، تکنولوژی های دفع و دفن بهداشتی) برگزار می‌شود.

همچنین، در طول برگزاری این همایش، نخستین نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست نیز کار خود را آغاز خواهد نمود. به تمام شرکتها لوح یادبود نمایشگاه و به غرفه برتر لوح تقدیر و به سه شرکت فعالتر در زمینه محیط زیست نشان طلا، نقره و برنز نمایشگاه از طرف برگزار کنندگان اهداء خواهد شد.

کد خبر 10742

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز