چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

مسعود زلفی: پندار منطقی هر یک از شهروندان نسبت به مراکز درمانی و بهداشتی چنین است که این مراکز به ارتقا و امنیت سطح بهداشت و سلامت شهر و شهروندان مبادرت می‌ورزند.

 اما واقعیت‌های آماری از تغییر این کارکرد حکایت می‌کند.براساس تازه‌ترین آمارهای رسمی، هم اینک برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل عدم دفع اصولی زباله‌های عفونی و ادغام آنها با زباله‌های عادی، به کانونهای مرگ‌آفرین و ابزار شیوع انواع بیماری‌ها از جمله ایدز و هپاتیت تبدیل شده‌اند.

عواقب ناگوار روش‌های دفن زباله‌های بیمارستان  در کشور و به ویژه در کلان‌شهر تهران به وضعیت هشدار رسیده و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.هم اینک حدود هفت هزار تخت بیمارستان در کشور وجود دارد که بطور میانگین به ازای هر تخت حدود هفت کیلو زباله در روز تولید می‌شود. به عبارت دیگر 50 تن زباله در روز که قسمت عمده‌ای از آن به علت نادیده گرفتن زباله‌های عفونی از زباله‌های عادی است، به زباله‌های خطرناک و مرگ‌آفرین تبدیل می‌شود.

در کلان‌شهر تهران نیز از مجموع 6 تا 7 هزار تن زباله روزانه بیش از 70تن در روز سهم زباله‌های بیمارستانی می‌باشد. طبق برآوردها در بیمارستان‌ها از 630 نوع یا بیشتر مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود که از این تعداد حدود 300 نوع آن غیرسمی و 300 مورد آن سمی و خطرناک و حدود 30 نوع آن بی‌خطر است

.و این در حالی است که هم‌اینک فقط زباله‌های 333 مرکز درمانی و بهداشتی شهر توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود و بقیه مراکز درمانی بدون هیچ نظارتی، زباله‌های خود را در هر گوشه از شهر دفن می‌کنند.


دفع غیراصولی زباله‌های بیمارستانی در حالی صورت می‌گیرد که طبق قانون مدیریت پسماندها، انجام این مهم برعهده تولیدکنندگان آن و وزارت بهداشت می‌باشد، ولی این نهادها نیز به موضوع مورد نظر کم‌توجهی نشان می‌دهند. به این آمار توجه کنید:

وزارت بهداشت به منظور برطرف کردن معضل زباله‌های بیمارستانی 800 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و این در حالی است که با توجه به تصویب بودجه 3میلیارد تومانی این وزارتخانه در سال جاری می‌توان فقط بخشی از نیاز وزارت بهداشت را برای امحای زباله‌های بیمارستانی تامین کرد.

البته گرچه فاجعه‌آمیز بودن روش‌های امحا و دفن زباله‌های بیمارستانی از جمله موضوعات اساسی و دیرپای حوزه بهداشت و سلامت عمومی است و پدیده تازه‌ای نمی‌باشد، اما شاید تا زمانی که شهردار تهران به طور شفاف اعلام کرد سلامت شهروندان در خطر عواقب ناگوار زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها قرار دارد کمتر کسی به اهمیت و ارزش پرداختن و توجه فوری به این موضوع فکر می‌کرد.واقعیت موضوع این است که مسئله زباله‌های عفونی را باید جدی گرفت.

 با رعایت ضوابط جداسازی زباله‌های عفونی از زباله‌های عادی و آموزش پرسنل بیمارستان‌ها، 70 درصد زباله‌های عفونی کاهش می‌یابد.

کد خبر 7024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز