مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

گروه شهری: هر فردی که در شهر زندگی می‌کند روزانه به طور متوسط نزدیک به یک کیلوگرم و هر روستایی نیم کیلوگرم زباله تولید می‌کند.

در صورتی‌که این مقادیر تقریبی را در عدد جمعیت مملکت ضرب کنیم با ارقام نجومی برخورد می‌کنیم که در صورت عدم استفاده صحیح موجب به هدر رفتن مقدار قابل توجهی مواد اولیه است.در این میان باید دانست این موضوع که در کنار این عملیات می‌توان ارزش مواد دور ریختنی منزل خود را نیز بدانیم  در موضوعی مانند تفکیک از مبدا مفید است.

در یک نگاه کلی ظرف  زباله شامل انواع فلزات، پلاستیک، چوب و فرآورده‌های سلولزی، شیشه، فرآورده‌های نساجی، ضایعات پروتئینی و گیاهی است که این اقلام در جمع‌بندی کلی به دو دسته خشک و تر دسته‌بندی می‌شوند.همچنین از نگاه مدیریت بازیافت، زباله‌ها به دو دسته قابل و غیرقابل بازیافت تقسیم می‌شوند.

در جوامع صنعتی روش‌های مختلفی برای مهار بحران اشغال فضا توسط زباله وجود دارد که از آن جمله سوزاندن، دفن، استحصال انرژی و بازیافت زباله را می‌توان نام برد. در کلیه موارد زباله که شامل مواد اولیه مصرف شده است به نحوی از بین خواهد رفت. اما در بازیافت با صرف عملیات مکانیکی و شیمیایی مواد مصرفی به مواد اولیه تبدیل خواهند شد که می‌تواند در مواد برخی اقلام از آنها استفاده کرد.

در روش‌های بازیافت زباله در شهرها دو طرح قابل اجرا ست یکی تفکیک در مبدأ و دیگری تفکیک در مقصد.مدتی است که در تهران تفکیک در مبدأ صورت می‌گیرد که مطابق این طرح شهروندان اقلام خشک را در یک کیسه و اقلام تر را در کیسه دیگری قرار می‌دهند.

 در صورتی که موازین تفکیک به خوبی رعایت شود کمک زیادی در فرآیند بازیافت می‌کند. اما بی‌توجهی در جمع‌آوری و جداسازی زباله‌ها مشکل بازیافت را دو چندان خواهد کرد.طرح تفکیک در مقصد یعنی شهروندان زباله‌های خود را جدا نشده تحویل ماموران جمع‌آوری داده و کارخانه‌های بازیافت بوسیله دستگاه‌های مخصوص آنها را از یکدیگر جدا نماید. این طرح از لحاظ سیستم‌های جمع‌آوری ساد‌ه‌تر است اما به دلیل بازیافت باید از کارخانه‌های تخصصی‌تری استفاده کرد.

 با توجه به وجود سیستم فاضلاب در کشور باید کیسه زباله هر خانواده عاری از هرگونه مایع باشد چرا که تولید شیرابه کرده و علاوه بر اینکه عملیات بازیافت را دچار مشکل می‌کند برای محیط‌زیست نیز آلودگی به دنبال دارد. به طور مثال اگر شیشه سرکه را در سطل زباله خشک بیندازیم محتویات باقیمانده آن باید در فاضلاب دستشویی ریخته شود و سپس شیشه کاملا خالی در کیسه اقلام خشک قرار گیرد.

از سوی دیگر حتی‌الامکان اگر موادی داخل این ظروف وجود دارد که قابل بازیافت به‌عنوان زباله تر است آنها را از یکدیگر جدا کنیم مثلا محتویات باقیمانده قوطی کنسرو  و  رب گوجه فرنگی باید کاملا پاک شده و در کیسه زباله تر قرار گیرد.

کد خبر 11270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز