چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین ناوگان مکانیزاسیون خدمات شهری شامل 600 دستگاه ماشین آلات جدید مکانیزه جمع آوری و رفت و روب زباله در تهران صبح روز چهارشنبه با حضور شهردار تهران آغاز به کار کرد.

دکتر محمدباقر قالیباف گفت: شهرداری تهران امروز در ابتدای راه یک جهش بزرگ برای انجام کارهای بزرگ در پایتخت است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری، شهردار تهران در مراسم این مراسم افزود: شاید 8 ماهه قبل که در همین جا به مناسبت آغاز عملیات اجرایی طرح مکانیزاسیون جمع آوری زباله های شهری دور هم جمع شده بودیم باور نمی کردیم که امروز این طرح در 105 ناحیه شهر تهران عملیاتی شده باشد و 10 تا 15 ناحیه باقی مانده نیز تا پایان آذرماه تحت پوشش این طرح قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه جهت این حرکت بزرگ باید در راستای تغییر چهره و دگرگونی شهر تهران باشد تصریح کرد: این تغییر هم باید در بخش کالبدی شهر و همچنین در خصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در سطح شهر تهران صورت بگیرد.

دکتر قالیباف با تاکید بر اینکه ظرفیت این تغییر و دگرگونی هم اکنون هم در شهر تهران و هم در مجموعه شهرداری وجود دارد تصریح کرد: مهمترین موضوع برای هر مدیر عنصر نیروی انسانی است که به اعتقاد من در مجموعه شهرداری تهران می توان با تکیه بر این عنصر این تحول عظیم را ایجاد کرد.

شهردار تهران با اشاره به این که در سال 84  شهرداری تهران بیش از 60 میلیارد تومان در بخش جمع آوری  زباله ها متحمل هزینه شده است تصریح کرد: بحث زباله برای شهری مانند تهران نباید یک موضوع زیست محیطی و هزینه ای باشد بلکه باید تدبیری اندیشید تا این موضوع خود به مهمترین مرکز درآمد شهرداری تبدیل شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا مهمترین منبع درآمد شهرداری ها در بخش زباله است گفت: متاسفانه  هنوز در کشور ما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته  و این در حالیست که عملی کردن این کار حتی از اجرای طرح مکانیزاسیون خدمات شهری نیز راحت تر به نظر می رسد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه امیدواریم در آینده در بحث تفکیک و جمع آوری زباله در شهر تهران بیش از زمان حال به روش های نوین دست یابیم تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک منطقه کهریزک به جای محل جمع آوری زباله که مشکلات زیست محیطی فراوانی را نیز برای شهروندان و ساکنان آن محدوده ایجاد کرده به یک پارک بزرگ تبدیل شود.

 در ادامه مراسم مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران گفت: تهران از 15 سال پیش تاکنون در فکر اجرای طرح مکانیزه جمع آوری زباله های پایتخت بود . چند سال پیش طرح به طور آزمایشی در تعدادی از نواحی منطقه 8 به اجرا گذاشته شد اما متاسفانه به دلایل مختلف ظرف یک هفته، ادامه کار متوقف شد.

وی  افزود: تلاش برای جلب مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری در این بخش و استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی همواره یکی از مهم ترین دغدغه های پیش روی سازمان طی سالهای اخیر بوده است.

سلیمی تجمیع پیمانکاران را یکی از آرزوهای بزرگ شهرداری و سازمان خدمات موتوری برشمرد و اظهار داشت: در گذشته این امکان وجود نداشت که در دو ناحیه یک منطقه مدیریت واحد را اجرا کنیم به طوریکه در 120 ناحیه شهر تهران 120 پیمانکار به فعالیتهای جداگانه می پرداختند اما در حال حاضر با اجرای طرح مکانیزاسیون خدمات شهری و همچنین تجمیع پیمانکاران درمناطق و نواحی 120 پیمانکار متعدد به 9 پیمانکار کاهش یافته است.

سلیمی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح مکانیزاسیون حداقل 120 روز کاری از سال صرف انتخاب پیمانکاران می شد و به این ترتیب وقت و هزینه بسیاری در این راه به هدر می رفت تصریح کرد: از آنجا که پیمانکاران هر سال تعویض می شدند امنیت سرمایه گذاری و شغلی نداشتند و حاضر نبودند فقط برای یک سال تجهیزات و امکانات لازم را خریداری کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران با اشاره به اینکه اجرای طرح مکانیزاسیون خدمات شهری رضایت 90درصدی شهروندان تهرانی را به دنبال داشته است تصریح کرد: اعتمادسازی برای جلب مشارکت بخش خصوصی مهمترین اقدامی است که در حال حاضر انجام شده به طوریکه هم اکنون بسیاری از پیمانکاران بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در بخش جمع آوری زباله شده اند.

سلیمی همچنین با تاکید بر اینکه هم اکنون تعدادی از تولید کنندگان انبوه زباله در تهران هزینه های زیادی را به شهر تحمیل می کنند در حالیکه هیچ اقدامی نیز برای رفع این معضل صورت نمی دهند تصریح کرد: بنا شده با تصمیماتی که از سوی مدیریت شهری اتخاذ می‌شود از این پس با تولید کنندگان انبوه زباله در تهران برای جمع آوری و حمل زباله شان هزینه دریافت شود.

وی ادامه داد: تاکنون 600 مرکز که تولید کننده انبوه زباله در تهران هستند شناسایی و با آنها برای جمع آوری زباله های تولیدیشان قرارداد بسته شده است.

کد خبر 9705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز