شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات عمرانی ساخت شهر آفتاب (نمایشگاه بین‌المللی تهران) در جوار حرم امام خمینی(ره) رسماً با حضور شهردار تهران آغاز شد.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم کلنگ‌زنی این نمایشگاه طی سخنانی اعلام کرد: فاز اول شهر آفتاب  که شامل مرکز تجاری، چهار سالن و یک هتل است در دهه فجر سال 87 ـ یعنی 24 ماه دیگر ـ به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران در ادامه گفت: فاز دوم عملیات اجرایی شهر آفتاب نیز 24 ماه پس از افتتاح فاز اول آماده بهره‌برداری خواهد شد که در مجموع نمایشگاه بین‌المللی جدید ظرف 48 ماه به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهردار تهران ضمن قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران این پروژه تصریح کرد: به مردم تهران اطمینان می‌دهم که شورای شهر و شهرداری تهران با عقلانیت، درایت، پختگی و دقت لازم به همه ابعاد شهر توجه دارد و به طور هوشمندانه جزئی‌ترین مسایل و معضلات در محلات شهر و بزرگترین پروژه‌های ملی را با همدلی پیگیری می‌کنند.

ظرفیت نمایشگاه

وی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان این که نمایشگاه بین‌المللی جدید روزانه ظرفیت پذیرش 300 هزار نفر را در بخشهای مختلف خواهد داشت، تصریح کرد: این نمایشگاه تا 50 سال آینده کلیه نیاز شهر را در عرصه نمایشگاهی تامین کرده و از سوی دیگر با احداث شهربازی و هتل 5 ستاره این مکان به مرکز تجاری ـ فرهنگی مناسبی تبدیل خواهد شد.

قالیباف در خصوص محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال آینده گفت: هنوز تصمیم‌گیری در این زمینه انجام نشده است اما انتقال نمایشگاه بین‌المللی فعلی به مکان جدید تا دو سال دیگر (دهه فجر 87) قطعا انجام خواهد شد.

به گفته شهردار تهران نمایشگاه جدید بین‌المللی طی دو سال آینده دارای ظرفیت بیشتری نسبت به نمایشگاه بین‌المللی فعلی خواهد بود.

راه‌های دسترسی

وی با اشاره به راههای دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی جدید در شهر آفتاب گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای حمل و نقل مراجعین انجام شده و هم‌اکنون نیز بزرگراه‌های خلیج‌فارس، قم، ساوه و آزادگان راههای دسترسی برای این نمایشگاه بوده و با تکمیل بزرگراه کهریزک ـ صالح‌آباد در سال آینده و همچنین احداث یک ایستگاه مترو در داخل این نمایشگاه ،حمل و نقل دسترسی مراجعان تسهیل می‌شود.

قالیباف همچنین از افتتاح تونل توحید همزمان با بهره‌برداری نمایشگاه بین‌المللی جدید خبر داد و در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت خصوصی در احداث این نمایشگاه اذعان کرد: شرکت خارجی که در داخل کشور نیز فعالیت دارد، با عقد قرارداد با سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکتهای مردمی، احداث نمایشگاه بین‌المللی جدید را بر عهده دارد و یکی از افتخارات شهرداری این است که توانسته این سرمایه گذار را جذب کند.

قالیباف درباره میدان توحید نیز گفت: کارهای مربوط به سرمایه‌گذاری و طراحی این پروژه هم به اتمام رسیده و در آینده نزدیک تجهیز کارگاه  و اجرای طرح انجام خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران، از این طرح ابراز بی‌اطلاعی کرد.

شهر آفتاب

نمایشگاه بین‌المللی جدید در زمینی به مساحت 140 هکتار و هزینه‌ای حدود 800 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی مجموعا در دو فاز عملیاتی اجرایی احداث می‌شود که دارای 44 هزار مترمربع ساختمان اداری، 36 هزار مترمربع ساختمان خدماتی، 12 هزار متر مربع انبار است و 30 هزار واحد پارکینگ و هتل 5 ستاره با 350 اتاق و هتل آپارتمان با 360 واحد نیز در نقاط مختلف نمایشگاه پیش بینی شده است.

معماری نمایشگاه و محیط اطراف آن منطبق بر معماری ایرانی ـ اسلامی بوده به طوری که از ویژگی های منحصر به فرد احداث این نمایشگاه ایجاد باغ چاله و طاقواره و بنایی همچون سی سه پل اصفهان است.

کد خبر 13770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز