پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

آیدا ابوترابی: تولید پارچه با باکتری؟ پل زنده؟ روشنایی خیابان با شب‏تاب؟ شارژ گوشی با چایی؟ این‌جا چه خبر است؟! تعجب نکنید!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی689

این اختراعات و ایده‏‌ها خبرهای خوبی برای ما هستند. این که امکان استفاده از انرژی‏‌های پاک در زندگی روزمره‏‎ی ما فراهم شود و با این همه ساخت و ساز، اندک جایی هم به رشد گیاهان بدهیم، اتفاق خوبی است.

با استفاده از محصولات و اختراعات دوست‏دار محیط‏زیست، آسیب کم‏تری به زمین وارد می‏‌کنیم

و مجموعه‏‌ی این تلاش‎ها باعث می‏‌شود منابع و زیبایی‏‌های کره‌‏ی زمین بیش‎تر بماند و دنیای زیباتری داشته باشیم.

کت و شلوار، ساخت باکتری

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی689

برخی از این تلاش‎ها در نوع خودشان جالب و عجیب هستند، مثلاً دانشمندان در حال کار بر روی پارچه‏‌ای هستند که از مواد طبیعی تشکیل شده باشد. تعدادی باکتری را به یک ماده‏ی قندی دارای مخمر اضافه می‏‌کنیم و بعد چند هفته صبر می‌‏کنیم تا تغییراتی در آن به وجود آید. بدون استفاده از انرژی خاصی، ماده‌‏ای به وجود می‏‌آید که بعد از خشک شدن چیزی شبیه چرم خواهد بود. حالا وقت چیست؟ رنگش کنیم و یک کت زیبا با آن بدوزیم!

 پلی که هر روز بزرگ‌تر می‌شود

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی689

پل زنده یا پل درختی که چیز جدیدی نیست. خیلی از درختان سر خم می‌‏کنند و می‏‌شود از آن‏ها برای رد شدن از عرض رودخانه استفاده کرد. اما این‌که با دخالت انسان بتوان این پل‎ها را مقاوم‏تر کرد و درست به آن‌جایی که لازم است هدایت کرد، کاری است که فکر بیش‌تری می‏‌طلبد. فکرش را بکنید، با ساخت هر پل به جز هزینه و انرژی، خسارت‏‌های زیادی به محیط‏زیست وارد می‏‌شود. اگر بتوان در جاهایی که امکان دارد، با هدایت درست مسیر رشد درختان، آن‏ها را به پل تبدیل کرد، نه درختی قطع خواهد شد و نه از مواد شیمیایی استفاده خواهیم کرد و تازه هوا هم پاک‏تر خواهد بود.

 درست مثل این پل زیبا که در هند شکل گرفته است. مهندسان ریشه‏های یک درخت کائوچو را طوری هدایت کردند که به شکل یک پل مقاوم دربیاید و با کم‏ترین دخالت انسان، سال‏ها زندگی کند و مردم هم از آن استفاده کنند!

چای بنوش و گوشی را شارژ کن!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی689

این روزها کم‏تر خانه‏‌ای می‌توان پیدا کرد که در آن از وسیله‏‌های برقی شخصی خبری نباشد. از گوشی تلفن همراه گرفته تا دستگاه‌‏های پخش موسیقی و بازی و... این دستگاه‌‏ها برای به کار افتادن، به برق نیاز دارند و این یعنی بالا رفتن میزان مصرف انرژی که در نهایت باعث تخریب محیط‏زیست می‏شود. برای همین مدت‏هاست دانشمندان تلاش می‌‏کنند انرژی مورد نیاز این دستگاه‏ها را به روش‏های دیگری تأمین کنند. یک نمونه‏ی جدید، شارژر حرارتی است که خیلی به درد کارمندان می‏‌خورد.

 این دستگاه، انرژی حرارتی را به برق تبدیل می‏کند. فقط کافی است لیوان چای داغ را روی آن بگذاریم و سیمش را به گوشی وصل کنیم. زیر لیوانی جادویی ما گوشی را شارژ خواهد کرد. اما این همه‌‏ی ماجرا نیست. این شارژر حتی با نوشیدنی‏‌های سرد هم کار می‏‌کند. سمت قرمز شارژر برای نوشیدنی‏‌های داغ و سمت آبی برای نوشیدنی‏‌های سرد.

در ساخت این وسیله از موتور استرلینگ الهام گرفته شده است. یک موتور حرارتی که بازدهی‌اش بیش‌تر از موتورهای بنزینی و دیزلی است.

کد خبر 202415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز