چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: آخرین کارهای سال 91 که تمام شد و روز تحویل سال که گذشت و دید و بازدیدها که تمام شد، می‌توانید دست به کار شوید.

آزمایش‌بازى در تعطیلات

تعطیلات که فقط برای خوش‌گذراندن نیست. چند تا آزمایش ساده و علمی که می‏‌توانید در خانه انجام دهید، تازه این‌ها آزمایش‌های جدی و عبوس نیستند، ترکیبی از بازی و آزمایش هستند و منتظرند که بروید سراغشان!

وقتی کلم قرمز شناساگر می‌شود!

در این آزمایش می‏‌خواهیم با خاصیت ماده‏‎ای عجیب به نام  «آنتوسیانین» آشنا شویم که از آن می‏‌توان به‌عنوان شناساگر اسید و باز استفاده کرد. ماده‏‌ای که در کلم قرمز وجود دارد. برای این کار یک چهارم کلم قرمز را خرد کنید. مراقب باشید دست‏‌هایتان را نبرید. وقتی تکه‏‌های ریز کلم قرمز را در ظرفی گذاشتید، روی آن آب جوش بریزید طوری‌که آب، روی کل کلم‏‌ها را بپوشاند. حالا باید نیم ساعت صبر کنید تا کلم‏‌ها خیس بخورند و آب خنک شود. بعد کلم‎ها را از یک آبکش یا توری رد کنید و آبِ خوش‏‌رنگی را که به دست می‌آید، نگه دارید. خب، حالا وقت آزمایش است. آب کلم را در سه لیوان شفاف بریزید. مقداری آب‏لیمو در ظرف اول، کمی آب در ظرف دوم و مقداری جوش شیرین در لیوان سوم بریزید. اتفاق جالبی افتاد، نه؟ رنگ مایع درون لیوان‏‌ها تغییر کرد، اما چرا؟

به‌خاطر همین گفتیم که آنتوسیانین ماده‏‌ای است که از آن به‌عنوان شناساگر اسید و باز می‏‌توان استفاده کرد. یعنی در مجاورت آن‏ها رنگش تغییر می‌کند و نشان می‏‌دهد کدام ماده باز و کدام اسیدی است. می‏‌توان این آزمایش را روی مواد دیگر هم انجام داد و نتیجه را با کاغذ لیتموس یا تورنُسل مقایسه کرد.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 692

آخیش سوختم!

چه غذای تندی سوختم! آخیش دهانم خنک شد. در این آزمایش می‏‌خواهیم ببینیم خوردن یک ماده‏‌ی تند مثل فلفل و یک ماده‏‌ی خنک‎کننده‏‌ی دهان، مثل نعناع چه‏‌قدر دمای بدن را تغییر می‏‌دهد.

کافی است یک قرص نعناع روی زبانتان بگذارید. صبر کنید تا خوب احساس خنکی و تازگی روی زبانتان احساس شود. بعد یک دماسنج بردارید و دمای روی زبانتان را اندازه بگیرید. حالا کمی سس تند یا فلفل قرمز روی زبانتان بریزید. قبل از این که خیلی بسوزید، این‌بار هم دما را اندازه بگیرید. نتیجه چه شد؟! بله، هیچ‌کدام فرقی نکرد. سلول‏‌های عصبی زیادی روی زبان وجود دارند که تأثیر خوراکی‏‌ها روی آ‏ن‎ها باعث احساس کاذب گرما و سرما می‏‌شود. منتول یا اسانس نعناع، احساس خنکی به مغز مخابره می‏‌کند، بدون آن‌که دمای بدن کاهش پیدا کند. مولکولی به نام «کاپسایسین» هم در فلفل وجود دارد که باعث می‏‌شود احساس داغی به مغز مخابره شود.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 692

آزمایش چرخ قطار

تا حالا فکر کرده‏‌اید چرخ‎های یک قطار به چه شکل هستند؟ حتماً این موضوع تأثیر زیادی در حرکت قطار روی ریل و به‌خصوص هنگام پیچیدن دارد. برای این کار کافی است یک آزمایش ساده انجام دهیم. دو تا لوله‏‌ی باریک (چیزی شبیه شلنگ) بردارید و آن را روی یک سطح شیب‏‌دار بگذارید. حالا یک بطری بدون سر روی آن بگذارید  و آن را قِل بدهید. از مسیر منحرف شد، نه؟ دو لیوان پلاستیکی یک‌بار مصرف بردارید و با چسب آن‏‌ها را از سر به هم بچسبانید. این‌بار آن‏‌ها قل دهید، چه شد؟ حالا دو لیوان پلاستیکی دیگر بردارید و آن‏‌ها را از ته به هم بچسبانید. قل دادن آن‏‌ها روی ریل انگار با موفقیت انجام شد!

ساخت چرخ قطار یک فرآیند پیچیده است که به فناوری و دانش زیادی نیاز دارد. محور چرخ‏‌ها روی هم منطبق است. در پیچ‌ها طول ریل‏‌ها برابر نیست و این موضوع سبب خارج شدن قطار از ریل می‏‌شود. به طور ساده می‎توان گفت چرخ‌های قطار، مخروط ناقص هستند و دقیقاً به همین علت است که قطار می‌تواند روی ریل خمیده حرکت کند. برای این که در این‌باره بیش‌تر بدانید باید کمی هندسه بخوانید و مسائل مربوط به ریل قطار و چرخ‏‌هایش را دنبال کنید.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 692

یک آزمایش خوش‌مزه

درست کردن یک دسر خوش‌مزه همراه با یک آزمایش جالب. یک پودر ژله بردارید و بعد از مخلوط کردن با آب، آن را در چند ظرف کوچک بریزید. در یکی از ظرف‎ها تکه‎های سیب، در دیگری پرتقال، و در دو تای دیگری آناناس و کیوی بیندازید. آن‌ها را در یخچال بگذارید تا سرد شود. بعد از چند ساعت به آن سر بزنید. چه شده است؟

ژله از نوعی پروتئین تشکیل شده است. مولکول‏‌های پروتئینی ژلاتین زیر میکروسکوپ بسیار دراز هستند. بعضی از مواد مانند آناناس و کیوی در خود نوعی آنزیم به نام «پروتئاز» دارند که مانند یک قیچی عمل می‌کنند و مولکول‏‌های پروتئین را ریز‌ریز می‏‌کنند. به همین دلیل همان طور که دیدید، مخلوط ژله با آناناس و کیوی به اصطلاح نگرفت.  بد نیست بدانید که پروتئازها در بدن ما هم با خرد کردن پروتئین‎ها به هضم غذا کمک می‏‌کنند.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 692

کد خبر 206251
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز