آیدا ابوترابی: سفر به فضا، آرزوی دوست‌داشتنی خیلی از آدم‌ها بوده و هست. سفری که همه می‌دانیم حالا حالاها آن‌قدر آسان نیست که تعداد زیادی به انجامش امیدوار باشند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی688

این از سفر به فضا، چه رسد به زندگی در فضا. راستی آدم در حالتی که جاذبه نیست چه‌طور زندگی می‌کند؟ چه‌طور به کارهایش می‌رسد؟ اصلاً کجا زندگی ‌می‌کند؟ حالا که کشور ما هم دارد وارد این عرصه می‌شود و فرستادن فضانورد به فضا را در برنامه‌هایش گنجانده است، بد نیست کمی بیش‌تر با این موضوع آشنا شویم.

ایستگاه فضایی بین‌المللی (International Space Station) یک ماهواره‎ی قابل سکونت است که در یکی از مدارهای زمین در حال چرخش است. این ایستگاه از چندین بخش تشکیل شده که در سال‎های مختلف به فضا پرتاب شده و در آن‌جا به هم‌دیگر مونتاژ شده‎اند. اولین بخش آن به نام «زاریا» در سال 1998 میلادی یعنی 15 سال پیش در مدار قرار گرفت و بعد از آن به مرور تکمیل شد. از جمله بخش‎های معروف آن می‎توان به میر، کلمبوس، کیبو، هارمونی و سایوز اشاره کرد. ساخت این ایستگاه که به اختصار به آن آی.اس.اس (ISS) می‎گویند، با مشارکت چندین کشور دنیا به انجام رسیده است. این ماهواره‌ی غول‎پیکر، در ارتفاع 330 تا 410 کیلومتری زمین قرار دارد و از زمین به شکل یک ستاره‎ی در حال حرکت دیده می‏شود.

در آی.اس.اس آزمایشگاه‎های مجهزی برای تحقیقات زیست‏شناسی، انسان شناسی زیستی، فیزیک، ستاره شناسی، هواشناسی و... وجود دارد. این آزمایش‎ها را فضانوردان ساکن و مهمان در ایستگاه انجام می‎دهند. مثلاً از قسمت «کوپولا» به‌عنوان برج مراقبت و نظارت ایستگاه استفاده می‏شود. پنجره‌های بزرگ این بخش به فضانوردان اجازه می‏دهند تا فضای بیرون و زمین را بینند و از عملکرد بازوهای روباتی و پیاده‏روی‏های فضایی آگاه شوند. پنجره‌های کوپولا درپوش‌های محکمی دارند که از فضانوردان در برابر برخورد احتمالی خرده‌شهاب‌سنگ‌ها محافظت می‏کند و یا از بخش دیگری به نام «سایوز» به‌عنوان قایق نجات استفاده می‏شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل، فضانوردان را به زمین منتقل کند.

اما انرژی لازم برای کار این ایستگاه از کجا تأمین می‎شود؟ انرژی خورشیدی بهترین و پاک‏ترین سوختی است که می‎تواند در آن ارتفاع به کار آید. این انرژی به کمک سلول‎های خورشیدی به برق تبدیل و نیروی مورد نیاز برای به راه افتادن تجهیزات ماهواره فراهم می‎شود.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی688

 

فضانوردان در کاپولا در حال عکاسی، به نظر بد نمی‎گذرد؟

 

 

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی688

شاتل دیسکاوری در حال نزدیک شدن به ایستگاه

 

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی688

فضانوردی در حال تعمیر بخشی از ایستگاه، پیاده‌روی سخت‌ترین بخش این کار است

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی688

در حال ورزش تردمیل در فضا، فضانورد با کمربند به دستگاه وصل شده تا به حالت شناور در نیاید

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی688

کارهای زیاد در ایستگاه و کمک گرفتن از روبونات R2 که جزو ساکنان دائمی ایستگاه به شمار می‎آید

کد خبر 201373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز