آیدا ابوترابى: آن قدر واقعی هستند که آدم یادش می‏‌رود دارد فیلم می‏‌بیند و برای یک فیلم، نمی‏‌شود چند تا ساختمان را منفجر و کشتی را در آب غرق کرد!

یادمان می‌رود واقعی نیستند

نمی‏‌شود یک صحنه‏‌ی واقعی از نبرد با گودزیلا و یا دشمنان فضایی ساخت یا ساختمان‏‌های عجیب و هواپیمای در حال سقوط را در ابعاد واقعی طراحی و اجرا کرد.

کمی به فیلم‏‌هایی که دیده‏‌اید فکر کنید، هری پاتر، جیمزباند، ارباب حلقه‏‌ها و حتی کارتون‏‌ها، چه‏‌طور این قدر طبیعی به نظر می‏‌آیند؟

شاید شما هم با دیدن جلوه‏‌های ویژه در فیلم‏‌های اکشن و تخیلی، بیش‌تر یاد بدلکاری بیفتید، اما در واقع چیزی که یک فیلم سینمایی بیش از گروه بدلکاران نیاز دارد، گروه مهندسان و متخصصان نرم‏‌افزار و ریاضی است. مهم‌‏ترین وظیفه‌ی این گروه تبدیل کردن صحنه‏‌ها به واقعیت است. برای این کار هم حتماً لازم نیست صحنه‏‌ی فرو ریختن یک آسمان‏‌خراش را تصور کنید. کافی است کارتونی را در نظر بگیرید که در یکی از صحنه‏‌های آن قرار است گلدانی بشکند. خوب، سؤال این است که اگر چنین گلدانی در دنیای واقعی بشکند چه‌طور این اتفاق می‏‌افتد و چند تکه می‏‌شود؟ باید درست همان را بازسازی کرد! یادتان نرود که این صحنه شاید تنها یک ثانیه از فیلم باشد و بیننده حتی به آن فکر هم نکند!

کارشناس‌‏های علمی فیلم‏‌های سینمایی با استفاده از نرم‏‌افزارها و ابزارهای خاص، به طراحی و ساخت مدل‏‌های لازم برای فیلم‏‌ها اقدام می‏‌کنند. این روند از مرحله آزمایش‏‌های اولیه شروع می‏‌شود و تا ساخت مدل ادامه پیدا می‏‌کند. و بعد تغییرات کامپیوتری و صحنه‏‌سازی‏ به کمک نرم‏‌افزار روی آن اتفاق می‏‌افتد. شاید باورتان نشود اما بسیاری از ریاضی‌دانان توانا در دنیا وارد این حرفه می‌شوند.

بین ظفر (Bin Zafar) کارشناس جلوه‏‌های ویژه که در یکی از بزرگ‏‌ترین استودیوهای فیلم سینمایی کار می‏‌کند، می‏‌گوید: «تصور کنید قرار است یک ساختمان بلند فرو بریزد. برای این کار ما از گروه ریاضی و مهندسی بهره می‏‌گیریم تا به ما بگویند چه‏‌طور ساختمانی که این قیافه را دارد خواهد ریخت. ما حتی از اسباب‏‌بازی معروفی که احتمالاً  آن را می‏‌شناسید، استفاده می‏‌کنیم. لگو را می‏‌گویم. بسیاری از شبیه‏‌سازی‏های اولیه را می‏‌توان به کمک این اسباب‏‌بازی انجام داد و نتیجه را مشاهده کرد.»

نرم‏‌افزارهای کامپیوتری امروزه کمک زیادی به اجرای جلوه‏‌های ویژه در فیلم‏‌ها می‏‌کنند. خیلی از قوانین فیزیک به‌طور پیش‌فرض در برنامه‏‌ها گنجانده شده و نیازی نیست تا هر بار طراح آن‏‌ها را وارد برنامه کند. مثلاً این که اگر جنس یک ماده شیشه باشد، می‏‌شکند یا پلاستیک تغییر فرم می‏‌دهد یا چگونگی حرکت آدم‏‌ها و قانون جاذبه و... در برنامه‏‌ها وجود دارند، اما همیشه به درد نمی‏‌خورند!

بین ظفر در این‌باره می‏‌گوید: «بعضی وقت‏‌ها پیش‏‌فرض‏‌های برنامه‏‌های سه‌بعدی را باید کنار گذاشت. مثلاً در کارتون ماداگاسکار 3، یکی از شخصیت‏‌ها می‏‌بایست از دیوار بالا برود و ببینده این اتفاق را کاملاً طبیعی ببیند. با قانون جاذبه‏‌ی روی زمین جور در نمی‏‌آید! برای همین تغییراتی در برنامه به وجود آوردیم.»

برای موفقیت یک پروژه، باید هنرمند و برنامه‏‌نویس و ریاضی‌دان با هم کار کنند تا نتیجه هم دیدنی و هم باور پذیر شود. به جز این ارتباط تنگاتنگ، فناوری‏‌های روز دنیا هم کمک زیادی به دانش سینمایی می‏‌کند. مثلاً با ساخت پرینترهای سه‌بعدی امکان ساخت وسیله‏‌های عجیب و غریب که در فیلم‏‌ها می‏‌بینیم میسر شده است. این پرینترها از یک ماده‏‌ی مخصوص استفاده می‏‌کنند و هر طرحی که به آن‏‌ها داده شود را در مدت کوتاهی به صورت سه‌بعدی می‏‌سازند. فکر کنید با این اختراع چه قدر در زمان و هزینه صرفه‏‌جویی می‏‌شود؟!

اگر می‌خواهید درباره‌ی روش کار چاپگرهای سه‌بعدی بیش‌تر بدانید، می‌توانید مقاله‌ی «دوست دارید مجسمه‌ی خود را بسازید؟» را هم بخوانید.

کد خبر 203972
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز