آیدا ابوترابی: تصور کنید، به منزل یکی از دوستانتان رفته‏‌اید. در آن‌جا مجسمه‎ای می‎بینید که خیلی از آن خوشتان می‎آید. دوربینتان را بر می‎دارید تا از آن عکس بگیرید. همان موقع دوستتان به شما می‎گوید لازم نیست عکس بگیرید. می‎توانید یکی مثل آن داشته باشید! با تعجب او را نگاه می‎کنید.

دوست دارید مجسمه‌ى خود را بسازید؟

وستتان برایتان توضیح می‎دهد که در خانه پرینتری دارد و می‎تواند ظرف چند دقیقه یک مجسمه شبیه همان که خوشتان آمده را برایتان چاپ کند. تعجب شما بیش‌تر می‎شود. یعنی عکسش را برایم پرینت می‎کند؟ نه، نه خودش را، آن هم سه بعدی!

اگر بگوییم که در میان انبوه اختراعات ریز و درشت بشر در یکی دو دهه‏‌ی گذشته، یکی از عجیب‎ترین و در عین حال جالب‎ترین آن‎ها، چاپگر یا پرینترهای سه بعدی بوده است، اشتباه نکرده‎ایم. باورش برای خیلی‌ها سخت است، اما این موضوع واقعیت دارد، چاپگری اختراع شده است که می‎تواند نمونه‎ی سه بعدی اشیا را بسازد.

این چاپگرها از روشی شبیه روش چاپگرهای دو بعدی استفاده می‌کنند. برای این‌که با روش کار آن‎ها آشنا شوید، بهتر است با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید ما تصویر یک آچار فرانسه داریم. یعنی فایلی که در آن عکس یک آچار است. خوب این فایل را از رایانه به چاپگر می‎فرستیم. ظرف چند ثانیه کاغذی با تصویر یک آچار از توی چاپگر بیرون می‏‌آید. همان‌طور که انتظار داشته‏‌ایم عکس دو بعدی یک آچار روی کاغذ چاپ شده است. حالا فکر کنید ما به جای یک فایل عکس، خود آچار را داریم. اول باید اسکنر سه‌بعدی را برداریم و خیلی دقیق روی آچار بگیریم. همان طور که این کار را انجام می‏دهیم طرح سه بعدی آچار روی صفحه‌ی نمایش یا مانیتور ساخته می‎شود. کار که تمام شد نگاهی به طرح سه بعدی می‏اندازیم، نگران غلتک روی آچار نباشید. فکر این هم شده، با یک تغییر روی طرح سه بعدی، می‌توان بخشی را هم تعیین کرد که باید تکان بخورد. یعنی ما فقط مجمسه‎ی آچار را نخواهیم داشت، بلکه آچار ما درست عین نمونه‏‌ی واقعی‎اش، تکان می‎خورد و باز و بسته می‏‌شود. مرحله‌ی بعد ماده‎ی لازم است. انتظار ندارید که با کاغذ یک آچار واقعی درست کنیم؟ پس باید ماده‏‌ی ویژه و سختی را که برای این کار لازم است در چاپگر بگذاریم. بعد از چند دقیقه، در دستگاه را باز کنید. آچار آماده است.

با پرنیترهای سه بعدی می‎توان به‌سرعت و به‌راحتی نمونه‎ی سه بعدی اجسام را ساخت. مثلاً می‎توانید خودتان را اسکن کنید و در پنج دقیقه مجسمه‎ای از خودتان بسازید. با این چاپگرها انواع حجم‏‌های تو در تو، ماکت‏‌های ساختمانی، مجسمه، قطعات و تجهیزات و... را می‌توان چاپ کرد یا در واقع ساخت. درست مثل پرینترهای دو بعدی، هر قدر پرینت بزرگ‏‌تری نیاز داشته باشید، دستگاه پرینترتان هم باید بزرگ‎تر باشد.

البته این چاپگرها بیش از دو دهه است که اختراع شده‎اند، اما مانند دیگر اختراعات مهم بشر، هم پایین آمدن قیمت آن‌ها برای ورود به بازار مهم است و هم قوانینی که باید قبل از همه‏‌گیر شدن آن وضع کرد. یعنی این که بدانیم چه چیزهایی را می‏‌توانیم پرینت بگیریم و کجاها حقوق سازنده محفوظ است و قانون حق مؤلف یا کپی رایت نقض نمی‌شود.

نمونه‎ای از تولیدات چاپگرهای سه بعدی را می‎توانید در این‌جا ببینید:

دوست دارید مجسمه‌ى خود را بسازید؟

دوست دارید مجسمه‌ى خود را بسازید؟

دوست دارید مجسمه‌ى خود را بسازید؟

دوست دارید مجسمه‌ى خود را بسازید؟

دوست دارید مجسمه‌ى خود را بسازید؟

دوست دارید مجسمه‌ى خود را بسازید؟

کد خبر 197327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز