چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

آیدا ابوترابى: وجود یخ در سیاره‎ی عطارد فرضیه‌‏ای است که سال‎هاست مطرح شده، اما دانشمندان تا امروز نتوانسته بودند آن را اثبات کنند. به لطف فناوری‎ روز دنیا، این موضوع به تازگى تأیید شده است. به این معنى که الآن مى‌دانیم در سیاره‌ى عطارد مقدار زیادی یخ وجود دارد!

ماجرای یخ‌های سیاره‌ی داغ تیر

فضاپیمای مسنجر، تصاویری به زمین ارسال کرده که وجود یخ‎های زیرزمینی را در عطارد ثابت می‎‏کند. اما این موضوع صرف‌نظر از ارزش علمی‏اش، از جنبه‌ی دیگری هم جالب توجه است. عطارد نزدیک‎ترین سیاره به خورشید است و وجود یخ در این سیاره‌ی‎ داغ به‌طور جدی توجه  دانشمندان را به خود جلب کرده است. یخ‎ها در قطب شمالی عطارد در گودال‎هایی وجود دارند که هیچ نوری به آن‌ها نمی‎رسد. گفته می‎شود که لایه‎های بالایی یخ‎ها مثل یک عایق عمل می‌کنند و مانع آب شدن یخ‏ها می‎شوند.

دانشمندان برای بررسی وجود یخ در عطارد از یک دستگاه طیف سنج استفاده کردند تا بتوانند میزان نوترون‎های مجاور سیاره را اندازه‎گیری کنند. در واقع وجود آب یا یخ را بر روی یک سیاره، می‎توان از تعداد هیدروژن‎های آن سنجید، اما به‌طور مستقیم نمی‎توان این کار را انجام داد. باید اول تعداد نوترون‎های ساطع شده از سیاره را بررسی کرد. هیدروژن یکی از بهترین جذب‎کننده‎های نوترون است. بنابراین اگر نوترون در منطقه‏ای کم باشد می‎توان نتیجه گرفت هیدروژن آن‌جا زیاد بوده که نوترون‎ها را جذب کرده است.

دانشمندان با استفاده از دستگاه طیف سنج تعداد نوترون‎های عطارد را بررسی کردند. تحقیقات نشان دادند که کاهش تعداد نوترون‎ها در قطب شمال عطارد، دلیلی بر وجود تعداد زیاد هیدروژن است و هیدوژن هم که عنصر تشکیل دهنده‎ی آب و یخ است. این یعنی مقدار زیادی یخ در لایه‎های زیرین عطارد وجود دارد که آب نشده‎اند.

کد خبر 194987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز