اولین نمایشگاه نشریات تخصصی که از 14اسفند در سالن حجاب آغاز شده امروز به کار خود پایان می‌دهد.

فناوری

در این نمایشگاه بیش از 250 نشریه تخصصی در 100غرفه حضور دارند. باتوجه به رشد روزافزون علم و فناوری در کشور و جهان، ما نیازمند آن هستیم که علم و دانش خود را به‌روز کنیم؛ بنابراین باید به مقالات و دانش‌های گوناگون به‌راحتی دسترسی داشته باشیم. نشریات تخصصی و علمی می‌تواند یکی از این بسترها معرفی شود.به این انگیزه در نمایشگاه نشریات تخصصی گفت‌وگویی با دکتر نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادیم.
‌ ‌

  • به نظر شما نشریات تخصصی چه سهمی در تولید علم دارند؟

ما برای دستیابی هرچه بهتر و سریع‌تر به علم و فناوری نیازمند دانش‌های نوین هستیم. در این‌باره در کنار رشد و تولید، نیازمند رشد تخصص‌های گوناگون هستیم و به نشریات تخصصی به‌عنوان یکی از موضوعاتی که این‌بار فشار را تحمل می‌کنند باید توجه جدی بشود و ان‌شاءالله این نمایشگاه بتواند مأمن بهتری برای توجه شایسته به نشریات تخصصی باشد. ما با داشتن نشریات علوم پایه و قدرتمند نیز می‌توانیم در عرصه بین‌المللی به رقابت بپردازیم.

  • شما به‌عنوان ریاست بنیاد ملی نخبگان آیا نشریه تخصصی خاصی در این زمینه دارید؟

ما در معاونت علمی و فناوری، برنامه‌های متعددی برای نشریات تخصصی داریم تا این نشریات به‌روز شوند و به‌صورت دیجیتال بتوانند در فضای مجازی وارد شده و در پایگاه‌های بین‌المللی حضور یابند. ما قصد داریم که از این نشریات حمایت کنیم و چیزی حدود 5/14 میلیارد تومان از این نشریات تخصصی حمایت کرده‌ایم. در برنامه امسال از حدود 600 نشریه با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان که وجه آن در حال کارسازی است، حمایت می‌کنیم و این بودجه برای عموم خواهد بود و مختص بنیاد علمی نخبگان نیست زیرا نشریات علمی و تخصصی یک بستر نخبه‌پروری است.

  • در بودجه سال92 چه رقمی به علم و فناوری اختصاص یافته است؟

با وجود اینکه بودجه امسال انقباضی بوده خوشبختانه با عنایت رئیس‌جمهور بودجه علم و فناوری افزایش چشمگیری داشته است.

  • نشریات تخصصی بستر مناسبی برای جنبش نرم‌افزاری است

هر روز که راه می‌رویم و از کنار دکه‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها می‌گذریم افراد زیادی را می‌بینیم که در حال خواندن روزنامه‌ها در کیوسک‌ها هستند. این افراد به دسته‌های گوناگون تقسیم می‌شوند؛ گروهی نشریات ورزشی، گروهی نشریات اجتماعی و گروهی نشریات تخصصی را می‌خوانند. این طیف یا گروه علاقه‌مندی‌های خاصی دارند، بنابراین ما نیازمند نشریات تخصصی در گروه‌های مختلف هستیم. به این بهانه به سراغ محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه نشریات تخصصی رفتیم و سؤالاتی را از وی پرسیدیم.

  • نشریات تخصصی به نظر شما چقدر کاربردی هستند؟

نشریات تخصصی بستر مناسبی برای جنبش نرم‌افزاری و تولید علم هستند. ایده‌های علمی، پژوهش‌های علمی، نظریه‌پردازی‌ها در سطح دانشگاه‌ها، در اولین جایی که می‌توانند گام بردارند نشریات تخصصی است. به همین منظور ابتدا باید نشریات تخصصی را تعریف کنیم؛ نشریه‌ای که یک شخص متخصص که مدیرمسئول نشریه است و مدرک آن بالاتر از کارشناسی ارشد است و درمورد یک موضوع خاص تحقیق می‌کند. امروز در این نمایشگاه بیشتر دانشگاه‌ها حضور دارند و ‌البته نشریاتی که صاحبان آنها حقیقی هستند نیز حضور دارند.

  • چند نشریه در این نمایشگاه حضور دارند و در حوزه علم و فناوری چند نشریه حضور دارند؟

اکنون حدود 250نشریه در مباحث مختلف علمی و رسانه‌ای شامل علوم انسانی، پایه و... حضور دارند و مشخصه اصلی این نشریات تک‌رشته‌ای‌بودن آنهاست.

  • آیا اکنون دسترسی دانشجویان به مقالات بیشتر و بهتر شده است؟

ما در گذشته این مشکل را داشتیم که نشریات تخصصی کم بود ولی اکنون بیش از هزار نشریه تخصصی داریم و این یعنی جهش برای تولید علم؛ ضمنا امکان اینکه مقالات نوشته‌شده دانشجویان بی‌پاسخ نماند نیز فراهم شده است.

سمانه بامشاد

 

کد خبر 204643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز