حمید ضیایی‌پرور: اولین نمایشگاه نشریات تخصصی که از 14اسفند در سالن حجاب آغاز شده تا 20 اسفند ادامه خواهد داشت.

نشریات


 در این نمایشگاه بیش از 250نشریه تخصصی در 100غرفه حضور دارند. براساس اطلاعات معتبر پایگاه علمی «آی. اس.‌آی»، ایران در سال2006 سه‌هزار و 241مقاله در این پایگاه نمایه کرده بود و این در حالی است که در سال2011 بیش از 21هزار مقاله و در سال2012 بیش از 25هزار مقاله در این پایگاه از سوی دانشمندان ایرانی نمایه شده است. براساس تعداد مقالات نمایه‌شده در پایگاه اسکوپوس ایران در سال2012 جایگاه هفدهم تولید علم دنیا را کسب کرده است، میزان رشد تولیدات علمی ایران در پایگاه‌های علمی بین‌المللی نمایانگر تمامی تلاش‌های محققان و دانشمندان کشور نیست چراکه مقالات بسیاری در مجلات فارسی‌زبان در داخل کشور منتشر می‌شوند اما در شبکه‌ علمی دنیا محاسبه نمی‌شوند، به‌طوری که در سال89 بیش از 20هزار مقاله فارسی در مجلات علمی داخلی منتشر شده اما در شبکه علمی دنیا شمرده نشده‌اند. هم‌اکنون 150نشریه علمی تخصصی در پایگاه‌های علمی «آی. اس.‌آی» و اسکوپوس نمایه می‌شود و تعداد نشریات علمی، پژوهشی و علمی، ترویجی داخلی از مرز 1000نشریه گذشته است که مطمئنا تا پایان برنامه پنجم توسعه به انتشار 1400نشریه علمی خواهیم رسید.

فلسفه انتشار نشریات تخصصی و علمی و پژوهشی، نشر دانش در سطح داخلی و بین‌المللی است چراکه اعتقاد عمومی بر این است که دانش متعلق به هیچ فرد یا سازمان و کشور خاصی نیست و یافته‌ها و ابداعات بشری متعلق به همه بشر است؛ بنابراین اگر دانشمندی در یک کشور به یک یافته علمی دست می‌یابد، حق ندارد آن را انحصاری در اختیار بگیرد لذا نشریات علمی به این منظور منتشر می‌شوند که یافته‌های علمی نشر یابد تا بقیه محققان بر دوش آن سوار شوند و پژوهش‌های جدیدی انجام شود.

شاخص‌های علمی منتشر شده در یک نشریه و تعامل با کشورهای دیگر در مسائل علمی، بسیار مهم است و انتشار چنین نشریاتی می‌تواند بر استحکام تولیدات علمی یک کشور بیفزاید، به این دلیل که آن موضوع علمی در معرض نقد علمی سایر متخصصان بین‌المللی قرار می‌گیرد. خیلی‌ها تصور می‌کنند که حیطه نشریات علمی و پژوهشی فقط در انحصار وزارت علوم و آموزش عالی است درحالی‌که اینطور نیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند در این حوزه ورود پیدا کرده و در حوزه‌های مربوط به فرایندهای نشر و چاپ و توزیع، به این نشریات کمک کند؛ ضمن اینکه اساس مجوز این نشریات توسط هیأت‌های نظارت بر مطبوعات تعیین می‌شود.

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برپایی این نمایشگاه حلقه مفقوده‌ای را شناسایی کرده است ؛ لزوم حمایت از انتشار و توزیع و معرفی این نشریات کاملاً مشهود است و در ارتباط با نشریات تخصصی، وزارت ارشاد می‌تواند نقش حمایتی داشته باشد. این نشریات ارتباط مستقیم و معناداری با وضعیت تولید علم در کشور دارند و به‌عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم این نشریات دماسنج یا خط‌کشی برای سنجش وضعیت تولید علم و فناوری در کشور هستند بنابراین با این دیدگاه نیاز به تقویت و حمایت دارند. اما با توجه به اینکه وزارت ارشاد در این حوزه برای برپایی نمایشگاهی با این موضوع ورود پیدا کرده است، باید نقش حمایتی‌اش را به‌صورت پررنگ‌تری برای تقویت این نشریات اعمال کند. باید ابتکار برگزاری نمایشگاه مطبوعات تخصصی را به فال نیک گرفت. اما به‌نظر می‌رسد برگزاری جداگانه این نمایشگاه در زمان و مکانی متفاوت از نمایشگاه سالانه مطبوعات می‌تواند از میزان مخاطب این نمایشگاه بکاهد. پیشنهاد می‌شود همه نمایشگاه‌های مرتبط با رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های دیجیتال و نشریات تخصصی در یک زمان و در یک مکان برگزار شود. بدین‌ترتیب فضای مناسبی جهت تعامل رسانه‌ها و رسانه‌نگارها و صاحبان علم و اندیشه ایجاد خواهد شد. شاید خنده‌دار به‌نظر برسد اما حدس زده می‌شود که برای برگزاری متمرکز چنین نمایشگاهی جای مناسبی وجود ندارد.

کد خبر 204556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز