جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

آیا می‌‏دانستید گونه‏‌ای قارچ وجود دارد که دوست‏دار محیط‏زیست است؟ این قارچ‏ حجم زیادی کربن در خودش ذخیره و از انتشار آن در هوا جلوگیری می‏‌کند. و این یعنی کمک به کم‏‌تر گرم شدن زمین! اصلاً ببینم شما با قارچ‏‌ها آشنایی دارید؟ به نظر شما قارچ‏‌ها گیاهند یا حیوان؟!

قارچ‌های کربنی زیرزمین

قارچ‎ها انواع زیادی دارند؛ کلاهک‏‌دار و میکروسکوپی‏، سمی و غیر سمی، بزرگ و کوچک. بعضی قارچ‏‌ها را می‏‌خوریم، اما بعضی دیگر برای بدن مضرند و ما را به بیماری‏ مبتلا می‏‌کنند. بعضی‏‌ها را بدون میکروسکوپ نمی‏‌شود دید و بعضی‏‌ها هم خیلی بزرگ و زیبایند. در واقع قارچ‏‌ها، خانواده‏‌ی بسیار بزرگی‌اند که نه گیاه‏اند و نه حیوان، بلکه شباهت‏‌ها و تفاوت‏‌هایی با هر دو دارند.

معروف‌ترین قارچ یا ماشروم (Mushroom) به همه‏‌ی قارچ‏‌های دارای ساقه و کلاهک و یا قارچ‏‌های گوشتی گفته می‏‌شود که بزرگ هستند و با چشم دیده می‏‌شوند. این قارچ‏‌ها میوه دارند و روی زمین یا زیر زمین رشد می‏‌کنند. اما این‏‌ها تنها یک عضو از خانواده‏‌ی بزرگ قارچ‏‌ها هستند. تنوع گونه‏‌های قارچی آن قدر زیاد است که در بسیاری از رشته‏‌های پزشکی و زیست‏‌شناسی درسی به نام قارچ‏‌شناسی وجود دارد.

برخی‌ از قارچ‌ها انگل‌ هستند و با گیاهان‌، جانوران‌ و یا سایر قارچ‌ها زندگی می‏‌کنند. تعدادی از آن‏‌ها بیماری‌‏زا هستند و برخی‌ هم مفید.  بیش‌تر گونه‏‌های این خانواده با چشم به راحتی دیده نمی‏‌شوند و بعضی دیگر را فقط باید با میکروسکوپ دید. مثلاً در یک مشت خاک ممکن است انواع و اقسام قارچ‏‌ها وجود داشته باشد. البته قارچ‏‌های خاک‌زی موجود در یک منطقه با منطقه‏‌ی دیگر فرق دارند. مثلاً در جنگل‏‌های سوئد گونه‏‌ای قارچ در خاک وجود دارد که حجم بالایی از کربن را در خودشان نگه می‏‌دارند. این قارچ‏‌ها در ریشه‏‌ی درختان جنگلی زندگی می‏‌کنند و طبق تحقیقات دانشمندان، بین نصف تا سه چهارم کربن موجود در زمین‏‌های جنگل را در خودشان جذب می‏‌کنند. این موضوع کارشناسان محیط‏‌زیست را خیلی خوشحال کرده است چرا که جذب کربن یعنی خارج نشدن آن در هوا.

همان‌طور که می‏‌دانید کربن یکی از مهم‏‌ترین عوامل گرم شدن زمین است و انتشار کم‏‌تر آن در هوا، مانع از گرم شدن بیش‏‌ترِ زمین می‏‌شود. پیش از این دانشمندان فکر می‏‌کردند که بیش‌ترین مقدار کربن در اکثر برگ‏‌ها و خزه‏‌ها وجود دارد که با کشف این قارچ‏‌ها مشخص شد مقدار زیادی از کربن‏ در زیر خاک و در قارچ‏‌ها نهفته‏ است! دانشمندان امیدوارند نمونه‏‌های دیگری از این قارچ‏‌های کربنی را در جاهای دیگر دنیا هم پیدا کنند.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696

کد خبر 212229
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز