آیدا ابوترابی: طبیعت پر از رمز و راز است. شاید خیلی چیزها را درباره‌ی طبیعت بدانیم و به بودن خیلی از موجودات عادت کرده باشیم، اما هم‌چنان سؤال‏‌هایی وجود دارند که برای پیدا کردن پاسخ‌‏هایشان باید بخوانیم و تحقیق کنیم.

سؤال و جواب‌های سبز

شما هم اگر درباره‌‏ی طبیعت و موجودات اطرافتان سؤال دارید برایمان بفرستید تا با هم تلاش کنیم و  برایشان جوابی بیابیم!

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 698آیا کلاغ‌ها چهره‌ی انسان را تشخیص می‌دهند؟

بله، کلاغ‌‏ها می‏‌توانند چهره‏‌ی آدم‏‌ها را تشخیص بدهند. در واقع خیلی از پرنده‏‌ها قادرند آدم‏‌ها را از هم متمایز کنند که بیش‌ترشان این کار را به کمک قد، رنگ لباس یا حتی مدل راه رفتن شخص انجام می‏‌دهند. اما کلاغ‏‌ها قادرند چهره‌ی‏ آدم‏‌های گوناگون را از هم تشخیص بدهند.

یعنی از روی قیافه می‏‌فهمند دارند به چه کسی نزدیک می‏‌شوند و او را قبلاً دیده‎اند یا نه.

دانشمندان پس از انجام آزمایش‏‌های متعددی که در آن‎ها، افراد ماسک به چهره می‏‌زدند و تغییرات ظاهری در خودشان به وجود می‏‌آوردند، به‌این نتیجه دست یافتند.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 698آیا مورچه‌ها احساس دارند؟

‏مورچه‏‏‌ها توانایی درک خیلی چیزها را ندارند. مثلاً همدلی و خشم یا عشق  و دوستی را نمی‏‌فهمند. اما می‏‌توانند موضوعات خوشایند یا ناخوشایند را احساس کنند و آن را به دیگر مورچه‏‌ها اطلاع دهند. پیدا کردن هم‌نوع، غذا و زلزله از این جمله است.

مورچه‏‌ها آنتن یا گیرنده‏‌های حساسی دارند که به کمکشان، بوهای تولید شده از هم‏‌نوع و پیام‏‌های محیطی را احساس می‏‌کنند و می‏‌فهمند موضوع از چه قرار است.

مغز مورچه‏‌ها بسیار ساده است. مغز مورچه‏ حدود 250 هزار نورون دارد که در مقایسه با مغز آدم‏ها که از حدود یک میلیارد نورون تشکیل شده، ساده به حساب می‌آید!

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 698چند درخت، اکسیژن لازم را برای تنفس ما تأمین می‏‌کنند؟

همه‏‌ی ما می‏‌دانیم که درختان اکسیژن تولید می‏‌کنند. آن‏‌ها نور خورشید را می‏‌گیرند و برای تولید گلوکز، دی‏‌اکسید کربن و آب مصرف می‏‌کنند. در فرآیند فتوسنتز، درختان شش مولکول دی‌اکسید کربن و شش مولکول آب را می‏‌گیرند تا یک مولکول گلوکز و شش مولکول اکسیژن تولید شود.

هر مولکول گلوکز شش تا اتم کربن دارد. یعنی به ازای هر مولکول اکسیژنی که تولید می‏‌شود، یک اتم کربن به درخت اضافه می‏‌شود. اگر متوسط رشد هر درخت را در سال پنج درصد بگیریم، هر سال حدود 100 کیلوگرم چوب و 100 کیلوگرم اکسیژن تولید خواهد کرد.

به‌طور میانگین هر آدم در سال 2/5 تن هوا تنفس می‏کند که 740 کیلوگرم آن اکسیژن است. این میزان اکسیژن را تقریباً هفت یا هشت درخت تأمین می‏‌کنند.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 698چند گونه‌ی جانوری کشف نشده‌است؟

هر سال تعداد قابل توجهی موجود زنده کشف و طبقه‏‌بندی می‏‌شوند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌‏اید که این روند تا کی ادامه خواهد داشت؟! بیش‌‏تر از دو میلیون جاندار تا به حال در دنیا شناسایی و طبقه‏‌بندی شده‌اند که بیش‏تر آن‏‌ها پستانداران، پرندگان و حشرات هستند.

پیش‌‏بینی می‏‌شود که این رقم به 5 تا 100 میلیون برسد! تعجب نکنید، بیش‌تر گونه‏‌های کشف نشده باکتری‏‌ها و قارچ‌‏ها هستند.

تعداد زیادی هم حشره هر سال به فهرست طبقه‏‌بندی شده‌ی گونه‌‏های جانوری اضافه می‏‌شوند.

طبقه‌‏بندی گونه‌‏های جانداران فعالیتی است که بسیار کند صورت می‏‌گیرد و دانش روز باعث بُروز تغییراتی در آن می‏‌شود.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 698سرسخت‌ترین موجود زنده کدام است؟

«خرس آبی» یا Tardigrade جانوری نه چندان جذاب است که به‌عنوان سرسخت‏‌ترین یا جان‏‌سخت‏‌ترین جانور روی کره‌‏ی زمین شناخته می‌شود، چون می‏‌تواند در بدترین شرایط هم‌چنان زنده بماند و از بین نرود. این جانور هشت پا دارد و در آب زندگی می‏‌کند.

اندازه‏‌اش حدود 1/5 میلی‏‌متر است. می‏‌تواند در دمای 150 درجه‏‌ی سانتی‏‌گراد و صفر مطلق، هم‌چنان زنده بماند! می‏‌تواند فشاری حدود شش هزار اتمسفر را تحمل و سال‏‌ها بدون غذا سر کند. حتی می‌‏تواند آن قدر بی‏‌آبی را تحمل ‏کند تا میزان آب بدنش به یک درصد میزان طبیعی برسد.

جالب‌‏تر این که «تاردیگرید» در سال 2007 همراه با یک فضاپیمای روسی به فضا رفت و بعد از گذشت 12 روز زندگی در خلأ، سرمای زیاد و بدون غذا باز هم زنده ماند!

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 698آرواره‌ی کوسه چه‌قدر قدرت دارد؟

کوسه‏‌ها موجودات ترسناکی هستند. ماهی‏‌های گوشت‌خواری که با دندان‏‌های تیزشان، شکار را به سرعت از پا در می‏‌آورند. تحقیقات دانشمندان روی جسد یک کوسه نشان داد که حداکثر نیروی جویدنِ این آبزیان خطرناک 18 هزار نیوتن است.

به گفته‌‏ی دانشمندان این عدد در مقایسه با ابعاد کوسه‏‌ها چندان هم بزرگ نیست.

کوسه‏‌ها دندان‏‌های بسیار تیزی دارند که شکار را در لحظه به چندین تکه تبدیل می‏‌کند و برای همین آن قدرها هم نیاز نیست از آرواره‏‌شان کار بکشند!