آیدا ابوترابی: خبرنگار کنجکاوی وارد دفتر یکی از زیست‎شناسان معروف دانشگاه برکلی کالیفرنیا شد و از او درباره‏‌ی تحقیقات اخیرش پرسید. «روید کالدول» او را به سمت آکواریومی کشید و با ضربه زدن به شیشه، توجه خبرنگار را به موجوداتی رنگارنگ و زیبا جلب کرد.

 

 

چند لحظه بعد جانور رنگارنگ که از به هم ریخته شدن آرامشش عصبانی شده بود، شیشه‏‌ی آکواریوم را شکست و در کمال ناباوری دفتر استاد را آب برداشت. جانورشناس رو به خبرنگار گفت: «بله، من روی این جانوران عجیب و قوی کار می‎کنم!»

میگوهای آخوندکی در رده‌ی سخت‏‌پوستان آبزی قرار دارند و نه میگو هستند و نه آخوندک، بلکه قیافه‏‌شان ترکیبی از این دو موجود است. برای همین به آن‎ها میگوآخوندک یا دهان‏‌پا گفته می‏‌شود. اندازه‏‌ی این جانوران بین شش تا 12 سانتی‎متر است. همان‌قدر که اسم آن‏‌ها عجیب است، خودشان هم ویژگی‏‌های باورنکردنى‌ای دارند. با آنتن روی سرشان می‏‌توانند مواد شیمیایی را شناسایی کنند. پره‏‌هایی دو طرف سرشان دارند که برایشان حکم گوش را دارد و تزئیناتی عجیب در اطراف دمشان دارند. با چشم‏‌های قلمبه‏‌ی بالای سرشان می‏‌توانند چیزهایی ببینند که هر جانداری قادر به دیدنشان نیست و رنگارنگ بودنشان هم توجه هر بیننده‏ای را به خودش جلب می‏‌کند.

تحقیقات جانورشناس امریکایی به نام روید کالدول درباره‏‌ی میگوهای آخوندکی، به سال 1975 میلادی برمی‏‌گردد. چیزی که توجه این دانشمند و دیگر جانورشناسان را از آن زمان تا به حال به این موجودات جلب کرده، توانایی‎های عجیب و غریب این جانداران است. این گروه از سخت‏‌پوستان می‎توانند با سرعت بسیار زیادی حرکت کنند. اندام‏‌های دفاعی آن‏‌ها به گونه‎ای است که مهاجمان را می‎تواند به راحتی از پای درآورد. در بررسی چگونگی حرکت این اندام‏‌ها همین‌قدر بدانید که دوربین‏‌های فیلم‌برداری با سرعت بالا هم نتوانسته‎اند آن را ثبت کنند. میگوهای آخوندکی با سرعت 23 متر در ثانیه به شکار حمله می‏‌کنند و آن‏‌ها را فلج یا بی‏‌حس می‏‌کنند.

قدرت این موجودات ریز هم بسیار شگفت‏‌انگیز است. با برخی از اندام‏‌های چکشی شکلشان می‌توانند شیشه‏‌ای به محکمی شیشه‌ی آکواریوم را بشکنند، پس باید در برخورد با آن‏‌ها حسابی مراقب بود!

این‌گونه از دهان‎پایان می‎توانند ظرف چند ثانیه آبِ محیط اطراف خود را به جوش بیاورند. این اتفاق باعث می‏‌شود تا حباب‏‌هایی به وجود بیاید و در نتیجه گودالی شکل بگیرد. به این اتفاق در علم فیزیک «کاویتاسیون» می‏‌گویند که می‏‌تواند آسیب جدی به کشتی‏‌ها وارد کند.

ساختار بینایی این حیوانات هم خیلی پیچیده است. ما آدم‏‌ها با داشتن سه نوع سلول متفاوت قادریم دنیای اطرافمان را ببینیم که تعداد این سلول‏‌ها در میگوآخوندکی به 13 عدد می‏‌رسد! و این یعنی آن‏‌ها می‏‌توانند نورها و رنگ‏‌هایی را ببینند که چشم انسان قادر به دیدنشان نیست. نور فرابنفش و فرو سرخ از این جمله است.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷