یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

اندازه‌ی یک مگس است اما پرواز نمی‌کند. می‌جهد و قورقور می‌کند و حشرات ریز را می‌خورد. بله، کوچک‌ترین مهره‌دار روی زمین یک قورباغه است. طول این قورباغه 7/7 میلی‌متر است.

کوچک‌ترین مهره‌دار دنیا

اندازه‌ای که برای حشرات عجیب نیست، اما برای یک مهره‌دار واقعاً جالب است. جنگل‌های بارانی گینه‌ی نو محل زندگی این جانور است. قورباغه‌های کوچک، جهنده‌های ماهری هم هستند، چرا که 30 برابر اندازه‌‌شان می‌توانند بپرند. «رابین مور» متخصص دوزیستان در بار‌ه‌ی این دوزیست کوچک می‌گوید:« این شگفت‌انگیز است که ما قورباغه‌های کوچک و کوچک‌تر پیدا می‌کنیم. در تحقیقات قبلی، قورباغه‌ای با اندازه‌ای حدود 9 میلی‌متر کشف کردیم و این‌بار قورباغه‌ی 7/7 میلی‌متری را. این موضوع باید نشان‌دهنده‌ی چیزی باشد. این گروه از جانوران شاید دارند خودشان را با شرایط تطبیق می‌دهند و برای همین تکاملشان با کوچک‌شدن همراه شده است.»

یکی از فرضیه‌های دانشمندان برای جهش ژنتیکی این قورباغه‌ها، تمایل آن‌ها به خوردن حشرات ریزتر است. این موضوع را هم باید از جوانب مختلفی بررسی کرد، این‌که چه تغییری در زندگی حشرات به‌وجود آمده است. همان‌طور که می‌بینید در چرخه‌ی طبیعت همه‌چیز به هم ربط پیدا می‌کند و به راحتی نمی‌توان موضوعی را توضیح داد.

کد خبر 218529
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز