دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: شاید فکر کنید کشف موجودات جدید فقط به حشرات و جانداران بسیار ریز محدود است، اما این‌طور نیست. گونه‏‌هایی از حیوانات با جثه‏‌های نسبتاً بزرگ هم هستند که از چشمان تیزبین آدم‏‌ها دور مانده‏‌اند و در کتاب‏‌ها نامی از آن‏‌ها نیامده است.

این حیوانات را جایی دیده‌اید

مثلاً در همین 10 سال گذشته، چندین پستاندار در گوشه و کنار دنیا کشف شده‌اند. کشف شدن یعنی قبل از این دانشمندان آن‌ها را نمی‌شناختند و بررسی‌شان نکرده‏ بودند و در طبقه‏‌بندی جانواران اسم و جایی نداشته‏‌اند!

 

یک پارک ملی در ماداگاسکار، زادگاه این پستاندار بامزه است. گفته می‏‌شود ن‍ژادش به دو میلیون سال پیش بر می‌گردد. گودمن، نام نخستی‏‌شناسی است که این موش را کشف کرده و به‌خاطر آن جایزه‏ گرفته است. «نخستی‏‌شناسی» علمی است که به بررسی نخستی‌سانان زنده و منقرض شده، رفتارها و زیستگاه‏‌های آن‏‌ها می‏‌پردازد. یعنی پستاندارانی مربوط به میلیون‏‌ها سال قبل که به تدریج از بین رفته یا تکامل پیدا کرده‎‏اند.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

 

این موش در جنگل‏‌های دورافتاده‏‌ی اندونزی کشف شده است. این گونه، به موش‏‌های بی‏‌دندان معروف‌اند چرا که فقط دو دندان دارند و غذایشان کرم‏‌های خاکی است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

 

این که خفاش است دیگر، کشف شدن نمی‏‌خواهد! اما یک جانورشناس متوجه تفاوت‏‌های این خفاش با گونه‏‌های شناخته شده می‏‌شود. این جانور در گینه‏‌ی نو کشف شده است و چیزی بین خفاش و مرغ مگس‌‏خوار است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

 

با این‌که  حدود 10 سال پیش کشف شده، اما به‌خاطر تنبل بودنش، در همین مدت کوتاه کلی معروف شده است! جزیره‏‌ای در نزدیکی پاناما در آمریکای مرکزی، محل زندگی این حیوان است. این گونه از پستانداران بسیار تنبل‌اند. آن‌ها ساعت‏‌ها روی یک درخت می‏‌نشینند و در روز بیش‏‌تر از سه یا چهار‌بار جایشان را عوض نمی‏‌کنند!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

 

جنگل‏‌های بارانی آمازون در برزیل، جایی است که این جانور کمیاب کشف شده است. این میمون‏‌ها، دمی دراز و لکه‏‌هایی نارنجی رنگ بر بدن دارند. میوه، حشرات و تخم پرندگان و مهره‏‌داران را می‏‌خورند و تا 25 سال عمر می‏‌کنند. تحقیقات دانشمندان روی این پستانداران هنوز کامل نشده است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

 

21 سال پیش، گروهی جانورشناس، باقی‌مانده‏‌ی استخوان‏‌های حیوانی را دیدند که به‌دست شکارچیان از بین رفته بود. استخوان‌ها به هیچ‌کدام از گونه‏‌های شناخته‌شده‏ نمی‏‌خورد. آن‏‌ها مدت‌ها برای پیدا کردن این جاندار تلاش کردند، اما تا 18 سال بعد کسی موفق نشد. این‌گونه از کمیاب‏‌ترین پستانداران کره‏‌ی زمین به شمار می‏‌آید، در ویتنام زندگی می‏‌کند و خیلی به گوزن‏ شبیه، اما از آن‏ کوچک‏‌تر است.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

 

این میمون خجالتی و آرام در کنگو کشف شد که در آن زمان 28 ساله بوده است. بعد از کشف شدن،‌ چند سال روی آن تحقیق شد تا این‌که پارسال مقاله‏‌ای درباره‌‌اش چاپ شد و به‌طور رسمی به فهرست میمون‏‌ها اضافه شد. از 29 سال پیش تاکنون این دومین میمون آفریقایی است که کشف می‌شود و دانشمندان را متعجب می‏‌کند!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 708

کد خبر 224668
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز