چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

محیط زیست> آیدا ابوترابی: حالا که مدرسه‌ها باز ‌شده‌اند، بیایید از همین اول بیش‌تر به فکر زمین سرسبز و دوست‌داشتنی‌مان باشیم. با انجام کارهای ساده‌ای در مدرسه،‌ می‌توانیم تغییرات مهمی به‌وجود بیاوریم و به حفظ محیط‌زیست‌ کمک کنیم.

بازگشت سبز به مدرسه

خب، برای یک شروع سبز در مدرسه آماده‌اید؟ این‌جا پیشنهادهایی برای این کار می‌خوانید. شما هم پیشنهادهای تازه و ابتکاری خودتان را بنویسید ودرباره‌ی آن‌ها با دوستانتان گفت‌وگو کنید.

بعد می‌توانید نتیجه‌ی فکرها، گفت‌وگوها و مشورت‌هایتان را هم با مسئولان مدرسه در میان بگذارید تا از بهترین پیشنهادها استفاده شود و هم آن را برای هفته‌نامه‌ی دوچرخه (به صندوق پستی: 5446-19395) بفرستید.

* * *

نه، به هر گونه پلاستیک!

چرا عادت کرده‌ایم تغذیه‌هایمان را توی کیسه‌ی پلاستیکی بگذاریم؟ می‌دانی هر روز چه‌قدر پلاستیک برای این کار تولید می‌شود؟ می‌دانی پلاستیک چه ضررهایی برای محیط‌زیست دارد؟ به‌راحتی می‌توان از یک ظرف غذا برای این کار استفاده کرد.

تو هم کمی فکر کن ببین برای کاهش استفاده از ظروف یک‌بارمصرف چه پیشنهادهایی به ذهنت می‌رسد؟

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

بله، به غذای سالم و طبیعی!

همه می‌دانیم که خوردن غذای سالم و طبیعی برای سلامتی بدن مفید است. این کار حتی برای محیط‌زیست هم مفید است! وقتی غذاهای طبیعی می‌خوریم، از تولید غذاهای سالم و تازه حمایت کرده‌ایم. چون در روند تولید،‌ بسته‌بندی و حمل مواد غذایی سالم مراقبت می‌شود که آسیب کم‌تری به محیط‌زیست وارد شود.
به نظر شما چه غذاهای طبیعی و سالمی را می‌توانیم وارد برنامه‌ی غذایی مدرسه کنیم؟!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

آخ جون دوچرخه!

امان از روزی که مدرسه‌ها باز می‌شوند. این اتفاق در شهرهای بزرگ آن‌قدر با خودش آلودگی و ترافیک می‌آورد که نگو. راستی چه می‌شد مثل قدیم می‌توانستیم پیاده یا با دوچرخه به مدرسه برویم؟

 حتی اگر به فکر ورزش صبح‌گاهی هم نیستیم، بد نیست به فکر سوخت‌های فسیلی و ایجاد آلودگی کم‌تر باشیم.پس  با رعایت احتیاط و ایمنی لازم،‌پیش به سوی مدرسه با دوچرخه!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

برنامه‌های محیط‌زیستی همیشه در فکر ماست!

بیایید برای سرسبزی باغچه‌ی مدرسه کاری کنیم. اصلاً‌ می‌شود در آن میوه و سبزی بکاریم؟!‌ نظرتان درباره‌ی یک کلاس فوق برنامه با موضوع کمک به طبیعت شهرمان چیست؟ بهتر نیست این موضوع را با معلممان مطرح کنیم؟! راستی چرا کلاس شما لامپ کم مصرف ندارد؟! چرا بعضی‌ها وقتی کارشان با رایانه تمام می‌شود آن را خاموش نمی‌کنند؟ چرا این شیر آب چکه می‌کند؟...

بله، هزاران فکر و برنامه می‌توان  برای داشتن مدرسه‌ای سبز داشت،‌ کافی است کمی توجه و دلسوزی کنیم.

* * *

کاغذ  را  دریابید!

«قطع میلیون‌ها درخت برای تولید کاغذ و دفتر یعنی اکسیژن کم‌تر و نابودی بیش‌تر زمین. جنگل‌ها از بین می‌روند و پیامد آن  سیل و آلودگی و... است.»

شاید تا حالا خیلی درباره‌ی ضرورت کاهش مصرف کاغذ و پیامدهای منفی مصرف آن فکر نکرده باشید؟! می‌توانید از همین حالا شروع کنید. کمی مطالعه کنید و خودتان ببینید زیاد مصرف کردن ‌کاغذ چه بلایی به سرِ کره‌ی زمین می‌آورد؟

مصرف کم‌تر کاغذ یعنی آینده‌ی بهتر! این را هر روز و هر روز در مدرسه به خودمان بگوییم. این روزها با پیشرفت فناوری خیلی کارها را می‌شود بدون مصرف کاغذ انجام داد. می‌توانی فهرستی را از این کارها تهیه کنی و آن را با بقیه‌ی دانش‌آموزان به اشتراک بگذاری؟

خب، به نظر شما کجاها می‌توان از مصرف زیاده از حد کاغذ جلوگیری کرد؟!

* * *

بازیافت و دیگر هیچ!

آن قدر از بازیافت و مزایای آن شنیده‌ایم که دیگر نیازی به یادآوری‌ آن نداریم. فقط کافی است ببینیم مدرسه‌ی ما سطل بازیافت دارد؟! سطل مخصوص کاغذ چه‌طور؟! زباله‌های تر و خشک از هم جدا می‌شوند؟ اگر نه، پیش‌قدم شویم و درخواست سطل مخصوص کاغذ و تفکیک زباله‌ی تر و خشک بدهیم.

مرحله‌ی بعدی چیست؟ یادگیری این که چه چیزهایی را باید در هر سطل انداخت و بعد آن‌ها را باید به کجا تحویل داد. فکر می‌کنید از پس این کار هم بربیاییم؟

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۶

کد خبر 232576
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز