چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

محیط زیست> آیدا ابوترابی: وقتی صحبت از علوم زیست‏‌محیطی می‏‌شود، بیش‌تر ما اولین چیزهایی را که به یاد می‏‌آوریم، جانوران و گیاهان هستند. اما یادمان می‏‌رود برای بررسی آب‌و‌هوا و تغییرات جوی و تحقیق زیر آب و در آسمان و... مباحث تخصصی دیگری هم مطرح می‏‌شوند!

تا حالا نقشه‌ی باد دیده‌ای؟

مثلاً این نقشه که می‏‌بینید، نقشه‏‌ی باد است که با استفاده از مدل‏‌های ریاضی پیچیده‏‌ای کشیده شده است. دانشمندان با بررسی این نقشه، اطلاعات سالانه‏‌ی کره‏‌ی زمین را ثبت و تغییرات آن را بررسی می‏‌کنند. بروز اتفاقاتی مثل سیل و توفان هم از روی مدل‏‌های رایانه‌ای وضعیت جوی پیش‏بینی می‏‌شود.

در این نقشه که توسط ناسا کشیده شده است، دایره‏‌های سفید نشان‏‌دهنده‌ی توفان در اقیانوس اطلس و دریای شرق چین هستند. رگه‏‌های رنگی نشان‏‌دهنده‏‌ی باد در ارتفاع ۱۰کیلومتری بالای زمین هستند. باد قرمز هم نشان دهنده‏‌ی سریع‏‌ترین باد است.

ماهواره‌ی ناسا جمع‏‌آوری داده‏‌های پدیده‏‌های جوی زمین را به عهده دارد. این اطلاعات روزی چهاربار به مدل‏‌های قابل بررسی تبدیل می‏‌شود. باد، دمای سطح زمین، بارش، حرکت گرد و غبار، میزان نمک دریا، کربن و سولفات‏‌ها و... از جمله‏‌ی این اطلاعات هستند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۴

کد خبر 241871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز