گونه‌ای از زنبورهای غول‌پیکر در استان شانکسی در شمال شرق چین، در سه ماه گذشته، به شکل خطرناکی به روستاییان و کشاورزان حمله کرده و آن‌ها را نیش زده‌اند.

دوچرخه

تان شینیانگ، نوجوان 16 ساله‌ی چینی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه‌ی گاردین از دور به درختی اشاره می‌کند که جسمی تقریباً به اندازه‌ی یک توپ بسکتبال از آن آویزان است و بر روی آن لکه‌های سیاهی دیده می‌شوند که مرتب در حال حرکتند. او می‌گوید زنبورها آن‌جا زندگی می‌کنند و ما جرئت نداریم به آن نقطه نزدیک شویم.

شهر آنکانگ در جنوب استان شانکسی، نقطه‌ی تمرکز حمله‌ی زنبورهای خطرناک است. این حمله‌ها اهالی و مسئولان شهر را وحشت‌زده کرده و اخیراً در این شهر وضعیت اضطراری اعلام شده است. مسئولان محلی اعلان‌هایی برای هشدار به ساکنان در‌باره‌ی خطر حمله‌ی زنبورها در معابر و بر دیوار مدارس و درخت‌ها چسبانده‌اند. به گفته‌ی یکی از مسئولان محلی 248 لانه‌ی زنبور فقط در یکی از روستاها هست که 175 تای آن‌ها در نزدیکی مدارس و محل آمد‌و‌شد ساکنان روستا قرار دارد.

به نظر اهالی منطقه و برخی از کارشناسان، تغییر وضعیت آب‌و‌هوا، افزایش دما و ساخت‌و‌ساز در محل زندگی این حشرات و از بین بردن زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها، مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت  این گونه از زنبور و حمله‌ی آن‌ها به آدم‌ها، به‌حساب می‌آید.

این زنبورها که به نام وسپای آسیایی یا وِسپا ماندرینیا شناخته می‌شوند بزرگ‌ترین زنبورهای دنیا هستند و رنگ بدنشان زرد و مشکی است. زهر نیش این زنبورها خیلی خطرناک است و می‌تواند کشنده باشد. این زنبورها نیشی به یلندی شش میلی‌متر دارند و می‌توانند حتی از روی لباس هم نیش بزنند.

چند روز پیش کشاورزی به نام «یو یوهانگ» قربانی چنین حمله‌ای شد. دوستش هنگام تعریف کردن ماجرا با دست لرزان به مزرعه‌ی کوچکی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که همین‌جا، زنبورهای غول پیکر به یو حمله کردند و تا سرحد مرگ او را نیش زدند. زهر این زنبورها قوی است و می‌تواند کلیه‌ها و کبد قربانی را از کار بیندازد و به مرگ او منجر شود.  

حمله‌ی زنبورها در این مدت، به مرگ بیش از 40 نفر انجامیده و دست‌کم 1675 نفر دیگر را روانه‌ی بیمارستان کرده است. بزرگی زنبورهای آسیایی از پنج سانتی‌متر هم بیش‌تر است و می‌توانند با سرعتی برابر 40 کیلومتر در ساعت پرواز کنند.

البته ظاهراً زنبورهای وسپا وِلوتینا هم به ساکنان این منطقه حمله کرده‌اند. جثه‌ی این گونه قدری کوچک‌تر است، اما خطر آن‌ها کم‌تر نیست. در هر لانه‌ی این زنبورها، هزاران زنبور ساکن هستند.

کد خبر 234290
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز