چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: لوران فابیو با احمد داود اوغلو همتای ترک خود دیدار و درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گفت و گو کرد.

turkey-france

وزیران خارجه فرانسه و ترکیه در حاشیه برگزاری کنفرانسی در محل وزارت امور خارجه فرانسه درخصوص امنیت در لیبی، با یکدیگر دیدار کردند.
بنا به گزارش اف ت،فابیو در یک کنفرانس خبری گفت : ما علاوه بر موضوع های مورد علاقه دو کشور، درباره موضوع روابط اتحادیه اروپا و ترکیه گفت و گو کردیم و من بر این موضوع تاکید کردم که باید گفت و گوها در زمینه بند 22  مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا که در زمینه سیاست های منطقه ای بحث می کند، آغاز شود.
در بند 22 مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا درباره توزیع مجدد کمک های اتحادیه اروپا به مناطقی در ترکیه و نیز مشارکت فعال آن کشور در صندوق های مالی منطقه ای تاکید شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز در این رابطه گفت : فرانسه امیدوار است فصلی جدید در روابط اتحادیه اروپا با ترکیه گشوده شود؛ ما امید داریم ترکیه هم به نوبه خود در این زمینه از خود تلاش بیشتری نشان دهد.

این دیدار و گفت گو ها بعد از تنش های بسیار در روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری سارگوزی می تواند آغازی دوباره باشد برای روابط گرم بین ترکیه و فرانسه.البته در اتحادیه اروپا درخصوص پیوستن ترکیه به این اتحادیه هنوز شکاف و تردید وجود دارد.

فابیو در ادامه اظهاراتش گفت : ما امیدواریم روابطی بسیار مثبت با ترکیه داشته باشیم؛ همه عوامل از جمله در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مهیا هستند تا ما به این روابط پویایی بخشیده و آن را توسعه دهیم.
به گزارش نرکیش ویکلی، داود اوغلو هم گفت مسئولان فرانسه به طور رسمی اعلام کرده موضع خود را درمورد الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا تغییر داده اند.
او افزود : تصور من این است که فرانسه به تدریج و با گذر از بند 22 مذاکرات، از مخالفت های خود دست بردارد؛ ما امروز سه شنبه پیام کاملا آشکار فرانسه را در این مورد دریافت کردیم و آن را گامی مهم ارزیابی می کنیم،
می توانیم با قاطعیت بگوییم که یک مانع بزرگ در مسیر برقراری روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا از راه برداشته شد.
ترکیه از سال 2005 مذاکرات برایپیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کرد ولی به سبب مخالفت برخی از کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان با الحاق کامل ترکیه به این اتحادیه، مذاکرات مذکور با بن بست مواجه شد.

به تازگی نیز برخی مسئولان ترکیه با اعلام این که تا ابد برای عضویت در این اتحادیه صبر نمی کنند و به جایش ممکن است به گروه های دیگری در شرق با توافق روسیه بپیوندند، این اتحادیه را به نوعی تهدید کرده اند.

کد خبر 201264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز