دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در گرماگرم دیدارهای منطقه‌ای فرستاده سازمان ملل به سوریه برای برون‌رفت از بحران در این کشور، ترکیه این بار یک هواپیمای ارمنستانی حامل کمک‌های انسان دوستانه به سوریه را مجبور به فرود کرد.

هواپیما

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، اخضر ابراهیمی در دومین تور منطقه‌ای خود و پس از دیدار با رهبران کشورهای عربستان، ترکیه و ایران، دیروز وارد بغداد شد و با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق درباره همسایه بحران زده غربی‌اش به رایزنی پرداخت. اخضر ابراهیمی پیش از عزیمت به عراق، ارتش سوریه و گروه‌های مسلح را به برقراری آتش بس به مناسبت عید قربان فراخواند.

فرود اجباری هواپیمای ارمنستانی در ترکیه

در ساعاتی که ابراهیمی در بغداد مشغول رایزنی درباره سوریه بود، کمی آن سوتر و در پایتختی هم‌جوار، مقام‌های ترکیه، این بار یک هواپیمای ارمنستانی حامل کمک‌های انسان دوستانه به شهر بحران زده حلب را به فرود در فرودگاه شهر ارض‌روم در شرق کشور واداشتند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، درحالی‌که برخی مقام‌های روسیه گفته‌اند، ترکیه قبلا از محتویات این محموله هوایی خبر داشته، با وجود این ترکیه آن را به فرود واداشت و پس از بازرسی کامل، اجازه پرواز به آن داد. یک دیپلمات ترک هم در گفت‌وگو با سی ان ان ترک، تأکید کرد که با وجود اطلاع مقام‌های آنکارا درباره محتویات محموله این هواپیما، مقام‌های ترکیه اما بر ضرورت بازرسی آن تأکید کردند.

این دومین باری است که ترکیه، یک هواپیمای عازم سوریه را مجبور به فرود و بازرسی می‌کند. پیش از این، مقام‌های ترک یک هواپیمای مسافربری در مسیر مسکو ـ دمشق را به‌علت وجود محموله مشکوک در داخل آن، مجبور به فرود در فرودگاهی در آنکارا کرده بودند.

اما در ادامه تنش میان دو کشور ترکیه و سوریه، آنکارا دیروز از بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای سوری خبر داد. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، احمد داوود اوغلو در کنفرانسی خبری، ضمن متهم‌کردن سوریه به سوءاستفاده از هواپیماهای مسافربری برای انتقال برخی تجهیزات، اعلام کرد که ترکیه مقام‌های سوریه را در جریان این تصمیم قرار داده است. روز شنبه هم سوریه در واکنش به مجبور کردن هواپیمایش به فرود در آنکارا، چنین تصمیمی اتخاذ کرده بود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین پیشنهاد روسیه برای گفت‌وگوی مستقیم امنیتی میان ترکیه و سوریه را برای حل تنش‌های مرزی رد کرد و مقام‌های سوریه را به گفت‌وگو با ملت خود فراخواند.اما احمد فوزی سخنگوی ابراهیمی، گزارش یک روزنامه انگلیسی درباره پیشنهاد ارسال سه هزار نظامی بین‌المللی به سوریه را تکذیب کرد. به گزارش شبکه خبری العربیه، احمد فوزی ضمن رد چنین خبری، تأکید کرد که منابع روزنامه دیلی تلگراف دراین باره، نادرست بوده است.

این درحالی است که کاترین اشتون وزیر خارجه اتحادیه اروپا از ایده اعزام نیروهای پاسدار صلح به سوریه استقبال کرد. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، اشتون اعلام کرد که انتظار دارد روس‌ها در هر طرح صلح موفقی درباره سوریه مشارکت کنند.

سلاح‌های قطر و عربستان در دست گروه‌های رادیکال

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت که بخش اعظم سلاح‌های ارسالی از سوی قطر و عربستان سعودی به مخالفان نظام سوریه، به‌دست گروه‌های جهادی تکفیری و رادیکال می‌افتد.نیویورک تایمز در گزارش روز یکشنبه‌خود، سخنان برخی دیپلمات‌های آمریکایی را منتشر کرد که در آن اشاره شده بود که بخش اعظم این سلاح‌ها به‌دست گروه‌هایی می‌افتد که آمریکا خواهان کمک به آنها نیست. در ادامه گزارش این روزنامه آمده است که این موضوع یکی از محورهای اصلی سفر محرمانه دیوید پترائوس رئیس سرویس اطلاعاتی آمریکا به ترکیه طی‌ماه گذشته بوده است.

در همین حال، رئیس‌جمهور سوریه، دیروز دستور تشکیل کمیته‌ای برای ترمیم مسجد بزرگ اموی در شهر حلب را صادر کرد. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، بشار اسد کمیته‌ای هشت نفره را تا پایان سال آینده میلادی مأمور ترمیم و نگهداری این مسجد کرده است. مسجد بزرگ اموی حلب که تاریخ بنای آن به قرن هشتم میلادی می‌رسد، درپی ورود گروه‌های مسلح به داخل آن و رویارویی با ارتش سوریه، آسیب‌هایی جدی دیده است.

ارتش سوریه دو روز پیش این مسجد را که همتای مسجد اموی دمشق به شمار می‌رود، از وجود گروه‌های مسلح پاکسازی کرد. این مسجد از آثار تاریخی حلب دارای کتابخانه‌هایی است که به لحاظ دارا بودن نسخ خطی و کتب نفیس غنی‌تر از کتابخانه ایاصوفیا در ترکیه به شمار می‌رود.

در همین حال، اتحادیه اروپا دیروز تحریم‌های جدیدی را علیه سوریه تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هجدهمین دور تحریم‌ها که از سه‌شنبه آینده اجرایی می‌شود، شامل 28شخصیت سوری جدید هم خواهد شد.

کد خبر 187982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز