همشهری آنلاین: احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه بطور رسمی، خواستار توقف درگیریها و برقراری آتش بس در سوریه به مناسبت عید سعید قربان شد.

 

به گزارش ایرنا، وی در گفت و گوی مطبوعاتی با خبرنگاران در آنکارا گفت: براساس توافق با اتحادیه عرب و گفت و گوهایی که ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در باکو با رییس جمهوری ایران انجام داد، مقرر شد روز جمعه همزمان فراخوانی برای برقراری آتش بس در سوریه صورت گیرد و ترکیه خواستار برقراری آتش بس در سوریه است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنکارا امیدوار است با قبول دولت سوریه و همه طرفهای درگیر با اعلان آتش بس در سوریه، امکان همیاری های مردمی که یکی از نمودهای عید سعید قربان است، تحقق یابد و ترکیه نیز فرصت انجام کمکهای انسانی به برادران سوری خود را بدست آورد.

محمود احمدی ‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر خود به کویت گفت: در دیدار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، پیشنهاد آتش بس میان طرف‌های درگیر در سوریه در روز عید سعید قربان را ارائه کرده است.

این پیشنهاد را پیشتر ˈاخضر ابراهیمیˈ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حل و فصل بحران سوریه پس از دیدار روز دوشنبه هفته گذشته اش با مقام‌های ایرانی در تهران مطرح کرده بود.

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدارش با نخست وزیر ترکیه گفت: ˈصلح و شرایط سوریه بخش مهمی از مذاکرات را در این ملاقات تشکیل داد و برای ایجاد آرامش، ثبات، امنیت، تامین اصول اساسی مردم، آزادی عدالت، احترام و حق انتخاب تلاش می‌کنیمˈ.

احمدی‌ نژاد و اردوغان روز سه‌ شنبه گذشته در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان اکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

 

کد خبر 188284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز