چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از پیشنهاد نخست‌وزیر ترکیه درباره بحران سوریه، کمیته بین‌المللی مستقل حقوق بشر از افزایش شمار پیکارجویان بیگانه در سوریه خبر داد و فرستاده سازمان ملل به این کشور هم درباره گسترش این بحران به کل منطقه هشدار داد.

ابراهیمی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرستاده سازمان ملل به سوریه که در ادامه تور منطقه‌ای خود، دیروز از لبنان وارد سوریه شد، از فراهم شدن امکان برقراری آتش بس موقت طی روزهای عید قربان سخن راند.به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، اخضر ابراهیمی پس از دیدار با نخست‌وزیر لبنان تأکید کرد که مواضع دولت و مخالفان در سوریه نویدبخش برقراری آتش بس در این مدت است و این امر زمینه ساز گفت‌وگو با طرف‌های داخلی و خارجی برای برون رفت از بحران است.

وی اما درباره انتقال بحران سوریه به دیگر کشورهای منطقه هشدار داد و افزود: مبنای تعاملش با بحران سوریه برخی ایده‌های مطرح شده در کنار طرح کوفی عنان و توافقنامه ژنو است.در نخستین واکنش به پیشنهاد ابراهیمی، سوریه ضمن استقبال از آن، موفقیت هر ابتکار عملی را منوط به تعامل دو سویه دانست.رئیس شورای ملی مخالفان سوریه هم که در حال حاضر در قطر به سر می‌برد، از این ایده استقبال کرد و آن را در درجه نخست متوجه دولت سوریه دانست.

افزایش پیکارجویان بیگانه در سوریه

رئیس کمیته مستقل تحقیق درباره سوریه تأکید کرد که پیکارجویان بیگانه درگیر با ارتش سوریه، اهداف دیگری را در این کشور دنبال می‌کنند و حضور آنها در سوریه مایه نگرانی است.پاولو سرژیو پینیرو در کنفرانسی خبری درباره آخرین نتایج کمیته متبوعش با اشاره به نداشتن آمار دقیق از افراد مسلح بیگانه و افراطی‌های جهادی در سوریه، شمار آنها را صدها نفر برآورد کرد و تابعیت آنها را از 11کشور اعلام کرد.

وی تصریح کرد که این افراد مسلح نه برای آزادی و دمکراسی بلکه برای اهداف خاص خود می‌جنگند و حضور آنان ماهیتی رادیکالی به منازعات داده است.پینیرو درباره نقض حقوق بشر در سوریه هم تصریح کرد که هر دو طرف درگیر منازعات، حقوق بشر را نقض می‌کنند اما ارتش بیشتر مرتکب این مسئله می‌شود.

در همین حال، کاترین ابو زید از اعضای این کمیته تأکید کرد که گروه‌های جهادی سعی می‌کنند از برتری مسلحانه خود در این درگیری‌ها، برای انتقال افکار خود به دیگر گروه‌های مسلح بهره‌برداری کنند.دو روز پیش روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که بخش اعظم سلاح‌های ارسالی از سوی عربستان و قطر برای مخالفان مسلح، به‌دست گروه‌های اسلامگرای جهادی و رادیکال می‌افتد.

پیشنهاد ترکیه درباره سوریه

ترکیه که طی هفته‌های اخیر بیشترین تنش‌ها را با سوریه داشته، اخیرا پیشنهادی را برای حل و فصل بحران این کشور ارائه داده است.به گزارش شبکه خبری راشا تودی، نخست‌وزیر ترکیه پس از دیدار با مقام‌های آذربایجانی و ایرانی در باکو، پیشنهاد داده گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌ای با مشارکت ترکیه، مصر و ایران برای برون رفت از بحران جاری در سوریه برگزار شود.

رجب طیب اردوغان در اظهاراتی، چند گزینه را برای کشورهایی که در گفت‌وگوهای آتی درباره سوریه شرکت خواهند کرد، مطرح کرده است.پیش از این، مصر پیشنهاد شکل‌دادن کمیته چهارجانبه‌ای مرکب از قاهره، تهران، ریاض و آنکارا را داده بود اما عربستانی‌ها تنها در دو جلسه نخست حضور یافتند و سپس از آن، خارج شدند.

توافق اجباری مخالفان سوری

اما مخالفان مسلح سوری که از همان ابتدای بحران دچار چنددستگی بوده‌اند، اکنون ازداخل سوریه اعلام کرده‌اند که درباره شکل‌دهی رهبری مشترک برای نظارت بر درگیری با ارتش سوریه به توافق رسیده‌اند.به گزارش خبرگزاری رویترز، دو عضو از این گروه‌ها، اعلام کردند که مخالفان مسلح سوری در پی بالا گرفتن فشارهای کشورهای خارجی برای یکپارچه شدن، مجبور شده‌اند دراین باره به توافق اولیه دست یابند. از هفته‌های اخیر ترکیه و قطر هرگونه ارسال سلاح به گروه‌های مسلح داخل سوریه را به یکپارچه شدن آنها منوط کرده‌اند.

یکی از این اعضا تصریح کرد که عملا این گروه‌ها به توافق رسیده‌اند و تنها امضای این توافق باقی مانده است،‌زیرا حامیانشان تأکید کرده‌اند که نیاز به یک طرف مشخص دارند تا سلاح‌های سنگین خود را برای آن بفرستند.وی قطر و ترکیه را اصلی‌ترین کشورهای سهیم در این توافق دانست و پیش‌بینی کرد که این موضوع‌ماه جاری میلادی اعلام شود.

در همین حال، میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه از آمادگی کشورش برای ارائه پیشنهادهایی به اخضر ابراهیمی به‌منظور تدوین طرحی برای برون رفت از بحران سوریه خبر داد.به گزارش خبرگزاری نووستی، بوگدانف تصریح کرد که ابراهیمی در حال حاضر ایده و افکاری کلی دارد و هنوز طرح جامعی برای این بحران ندارد.

کد خبر 188208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز