پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی حمله توپخانه‌ای جدید ترکیه به مناطقی از سوریه، معاون وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که سوریه از هر گونه نقض حاکمیتش انتقام خواهد گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سایت شبکه الجزیره نوشت: توپخانه‌ ترکیه روز چهارشنبه مناطقی را در سوریه بمباران کرد. این حمله در واکنش به اصابت یک خمپاره بود که از سمت سوریه به شهرک «حاجی پاشا» در استان «هاتای» در جنوب ترکیه شلیک شد.

بنا بر بیانیه صادره از سوی استانداری هاتای، خمپاره سوری به منطقه حاجی پاشا در استان هاتای در سه متری مرزهای دو کشور اصابت کرد.

این بیانیه متذکر شده که توپخانه ترکیه نیز فورا به این حمله واکنش مستقیم نشان داده و آن در چارچوب قواعد درگیری طبق قانون بین‌المللی بوده است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است که یگان‌های مرزی موجود در منطقه، تدابیر امنیتی خود را افزایش دادند و در حال انجام عملیات نظارتی و دقیق بر اوضاع مرزهای مشترک هستند.

این در حالی است که فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه به روزنامه الوطن چاپ سوریه گفت: اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب طی چند روز آینده وارد سوریه خواهد شد.

وی اعلام کرد که الابراهیمی روز شنبه با مسوولان سوریه در دمشق دیدار خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: دمشق در برابر هر قصد و نیتی با هدف ایجاد گذرگاه‌ها و یا مناطق امن خواهد ایستاد.  سوریه به تجاوزات ترکیه علیه حاکمیتش پاسخ خواهد داد و انتقام هر گونه نقض حاکمیتش را خواهد گرفت، اما ما به دنبال گسترش صلح در مرزهای سوریه و ترکیه هستیم.

از سوی دیگر، جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که هیچ پیشنهادی از سوی ایران مطرح نشده بلکه آنچه که مطرح شده تنها مجموعه طر‌ح‌ها برای حل بحران کشور است.

وی وعده داد: با هر گونه طرح یا افکاری که با هدف برقراری ثبات در کشور باشد، استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه این طرح‌ها، هر گونه دخالت خارجی را رد کند. سوریه هیچ مشکلی با هیچ طرح و فکر سازنده که به نفع منافع و ثبات کشور باشد، ندارد.

پاریس نیز ادعای دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر اینکه نیروهای سوری از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند را تکرار کرد.

همچنین لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در دیدار با نمایندگان شوراهای انقلابی مردمی اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه در بمباران شهرها و شهرک‌های سوری از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند.

کد خبر 188248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز