سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای سوریه و ترکیه مسئله‌ای است که با واکنش‌های مقامات ایران و روسیه مواجه شد و سران این دو کشور استقرار این موشک‌ها را تهدیدی برای امنیت منطقه می‌دانند.

در این زمینه پای صحبت‌های سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نشستیم.

  • هدف اصلی از استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای ترکیه چیست؟

این درخواست ترکیه در راستای اعمال فشار نظامی به سوریه مطرح شده است و اینها سعی می‌کنند غربی‌ها را به‌نحوی وارد این جنگ نظامی کنند و استقرار این موشک‌ها بیشتر به همین منظور است. این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ به جهت اینکه می‌تواند باعث ایجاد یک جنگ منطقه‌ای شود و حداقل ناتو باید عاقل باشد و وارد این موضوع نشود تا از وقوع این جنگ احتمالی جلوگیری شود.

  • استقرار این موشک‌ها چقدر در امنیت یا تهدید در منطقه تأثیرگذار است؟

به‌نظر من استقرار موشک‌های ناتو نه‌تنها امنیتی را در منطقه به همراه ندارد بلکه باعث می‌شود که امنیت منطقه به هم بخورد. باید توجه کرد که حل موضوع سوریه از طریق نظامی و غیردمکراتیک، باعث افزایش تشنج و تهدیدات در منطقه خواهد شد. ادعای برخی مقامات ترکیه مبنی بر اینکه استقرار این موشک‌ها در راستای حل بحران سوریه است نیز کاملا دروغ است چرا که این کشورها در هر موردی که خواهان بهره‌برداری هستند آن را به بحران سوریه نسبت می‌دهند.

  • آیا استقرار این موشک‌ها برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه است؟

یکی از اهداف استقرار موشک‌ها حفظ امنیت رژیم اشغالگر قدس است؛ به جهت اینکه غربی‌ها همیشه پایبندی و تعهد خود را برای حفظ امنیت این رژیم غاصب اعلام کرده‌اند. شما دقت کنید که سوریه امروز در خط مقدم جبهه مقاومت ایستاده است و همواره اسرائیل آن را یک تهدید بالقوه برای خود احساس می‌کند؛ بنابراین طبیعی است، ترکیه که تا‌کنون نقش نیابتی از آمریکا و اسرائیل را در تحولات سوریه بر عهده داشته امروز این کشور را تهدیدی برای کل منطقه معرفی کند و با پیش‌کشیدن موضوعاتی انحرافی خواستار حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در کشورش شود.

  • این رفتارهای ترکیه چه تأثیری در روابطش با ایران دارد؟

ما به مقامات ترکیه این موضوع را گوشزد کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران از هیچ راه‌حل نظامی در بحران سوریه حمایت نمی‌کند و همواره خواستار رفتارهای سیاسی در این کشور است. از همین روست که شاهدیم علاوه بر ایران، روسیه نیز استقرار این موشک‌ها را تهدید می‌داند، بنابراین ترکیه باید از این رفتارهای خود دست بکشد.

کد خبر 192587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز