همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا از پیشنهاد حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در تغییر نظام سیاسی این کشور به نظام ریاستی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، رسانه های خبری روز شنبه ترکیه نوشتند: مقامات اتحادیه اروپا با اشاره به روند تدوین قانون اساسی جدید ترکیه از پیشنهاد حزب حاکم این کشور در تغییر نظام سیاسی ترکیه نگران هستند.

مقامات اتحادیه اروپا می گویند پیشنهاد حزب حاکم ترکیه برای تغییر نظام سیاسی این کشور مانع روند دمکراسی در ترکیه می شود، این در حالی است که مجلس ملی ترکیه در حال تدوین قانون اساسی جدید با استانداردهای اتحادیه اروپاست.

براساس این گزارش، کمیسیون و نیز ˈ شورای مشورتی اروپا در مورد مسائل قانون اساسیˈ مخالفت خود را با نظام ریاست جمهوری در ترکیه اعلام کرده است.

ˈبکیر بوزداغˈ معاون نخست وزیر ترکیه نیز چندی پیش عنوان کرد که حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری ˈرجب طیب اردوغانˈ طرح تغییر ساختار حکومتی ترکیه و گذار به سیستم ریاستی را به ریاست مجلس ترکیه تقدیم کرده است.

این اقدام دولت اردوغان در شرایطی صورت گرفته که عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه اخیرا در یک سخنرانی در مجلس ترکیه گفت: من بر این باورم که تغییر ساختار سیاسی ترکیه و حرکت به سوی سیستم ریاستی، کشور ما را با مشکلات بزرگی رو به رو خواهد کرد.

این در حالیست که مسئولان دولت می گویند که ترکیه باید موضوع گذار به سیستم ریاستی یا نیمه ریاستی را در دستور کار خود قرار دهد.

ناظران آگاه عقیده دارند که هدف اردوغان دستیابی به مقام ریاست جمهوری است و وی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 آماده می کند و از هم اکنون در صدد است که با تغییر ساختار نظام حکومتی ترکیه به سیستم ریاستی، در دوران ریاست جمهوری خود از قدرت حاکمیت بر نیروی اجرایی برخوردار باشد.

کد خبر 195235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز