همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه اروپایی با هشدار نسبت به مواضع دولت انگلیس اعلام کرد این کشور می‌تواند موجب فروپاشی اتحادیه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه پرس‌تی‌وی، «هرمان وان رامپوی» رئیس اتحادیه اروپا هشدار داده است که لندن با اصرار بر گرفتن اختیارات اتحادیه اروپا که به معنای حمله به اساس این نهاد 27 عضوی است، در نهایت موجب فروپاشی این اتحادیه می‌شود.

وان رامپوی هشدار داد: «اگر هر دولتی بخواهد از بخشی از سیاست‌های موجود در اتحادیه اروپا که آن را بیشتر دوست دارد، تبعیت کند و از آن سیاست‌هایی که کمتر دوست دارد، کناره گیری کند، این اتحادیه اروپا به طور کلی و بازار اروپایی به طور خاص، فروخواهد پاشید.»

وی در ادامه افزود: «من انتظار نداشتم که هیچ یک از اعضاء درصدد تضعیف پایه‌های این سیستم همکاری مشترک ما باشند.»

این موضع شدیداللحن وان رامپوی و توصیف اقدام انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا به عنوان دوستی که به سمت سراب می‌رود، پس از آن مطرح شد که اعلام شد قرار است دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سخنرانی مهمی استراتژی حزب محافظه‌کار در مورد اتحادیه اروپا را اعلام کند.

کامرون به دنبال مذاکره برای بازنگری در پیمان لیسبون است که اتحادیه اروپا را شکل داده است.

با این حال، رئیس اتحادیه اروپا چنین چشم اندازهایی در مورد این اتحادیه را رد کرده و گفت که  تجدیدنظر در معاهدات اتحادیه اروپا آن هم با توجه به چند سال بحران مالی، برای آینده اتحادیه اروپا بسیار مخرب خواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح شد که "وولفگانگ شوبله" وزیر دارایی آلمان، کمی پیش از این اعلام کرده بود که با توجه به منافعی که انگلیس در اتحادیه اروپا به دست می‌آورد، لندن با خروج از اتحادیه اروپا، خسارتهای کلانی را متحمل خواهد شد.

شوبله در ادامه گفت که بخشی از اتحادیه اروپا، ثبات سیاسی و رفاه اقتصادی را برای انگلیس به ارمغان آورده است و برای این کشور دسترسی نامحدود به بزرگترین بازار در جهان را فراهم آورده است.

کد خبر 195921
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز