دیروز هشت کشور اروپایی از یونان بحران‌زده تا آلمان قدرتمند، صحنه اعتصاب و اعتراض به شرایط اقتصادی بود.

پلیس

این اعتصاب میلیونی را اتحادیه‌های کارگری در کشورهای یونان، بلژیک، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، لهستان، فرانسه و آلمان سازماندهی کرده‌بودند. به همین دلیل دیروز در اروپا روز اقدام و همبستگی نام گرفت.همزمان با آغاز موج وسیع اعتصاب و اعتراض هماهنگ میلیون‌ها نفر در کشورهای اروپایی، پلیس اسپانیا دیروز با معترضان درگیر شد و ده‌ها نفر را بازداشت کرد. این معترضان به کاهش بودجه‌های رفاهی دولت‌ها انتقاد دارند که می‌گویند باعث وخامت بحران اقتصادی شده است.

همزمان با آغاز موج وسیع اعتصاب و اعتراض هماهنگ میلیون‌ها نفر در کشورهای اروپایی، پلیس اسپانیا دیروز با معترضان درگیر شد و ده‌ها نفر را بازداشت کرد. این معترضان به کاهش بودجه‌های رفاهی دولت‌ها انتقاد دارند که می‌گویند باعث وخامت بحران اقتصادی شده است.

به گزارش رویترز، پلیس ضدشورش اسپانیا دست‌کم 60نفر را بازداشت کرد و با باتوم به جمع معترضان حمله‌ور شد. 34نفر از معترضان نیز زخمی شدند. در نتیجه نخستین اعتصاب هماهنگ در اسپانیا و پرتغال، صدها پرواز لغو شد، کار در کارخانجات و بنادر متوقف شد و قطارها از حرکت باز ایستادند. در رم، دانش‌آموزان ایتالیایی با پرتاب سنگ به پلیس حمله کردند. آنان به طرح کاستن از بودجه مدارس معترض هستند. خدمات بین‌المللی قطار در بلژیک مختل شد و کارگران در یونان، ایتالیا و فرانسه دست از کار کشیدند. برنامه هماهنگ اعتصاب و تظاهرات در کشورهای مختلف در چارچوب روز اقدام و همبستگی در اروپا انجام گرفت.

در اسپانیا، معترضان داخل دستگاه‌های خودپرداز چسب و سکه ریختند و روی شیشه‌های فروشگاه‌ها برچسب‌هایی حاوی شعارهای ضددولتی چسباندند. برنادت سگول، دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه‌ کارگری اروپا که برنامه‌های این روز را سازمان داده بود، گفت: در برخی کشورها، ناراحتی مردم دارد به اوج می‌رسد. وی تصریح کرد رهبران اروپا اشتباه می‌کنند که به خشم مردمی که به خیابان‌ها می‌ریزند، گوش نمی‌کنند. به گفته مسئولان این کنفدراسیون، این نخستین بار است که کارگران در چند کشور مهم اروپایی شامل اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان به‌طور همزمان اعتصاب می‌کنند.

سه‌شنبه شب، کارگران عضو اتحادیه‌های کارگری بزرگ اسپانیا که پرچم‌های قرمز به‌دست داشتند، در برابر کارخانجات، ایستگاه‌های قطار و بازارها اجتماع کردند. در همسایگی اسپانیا در پرتغال، مترو در پایتخت لیسبن از کار افتاده بود و خدمات قطار فقط در 10درصد از خطوط کشور ارائه می‌شد. جمع‌آوری زباله در شهرها نیز متوقف شد. بیش از 90درصد کارکنان بیمارستان‌ها هم دست از کار کشیدند. اتحادیه‌های کارگری در حدود 40شهر فراخوان اعتصاب صادر کرده بودند. پرتغال پارسال از اتحادیه اروپا کمک مالی دریافت کرد.

با این حال، مخالفت با برنامه‌های جدید پدرو پاسوس کوئلهو، نخست‌وزیر بالا گرفته است. شرکت هواپیمایی پرتغال حدود 45درصد از پروازهای خود را شامل 170پرواز لغو کرد. در یونان، اتحادیه‌های کارگری خواستار اعتصاب سه ساعته و تظاهرات به سوی مجلس شده بودند. اتحادیه‌های کارگری در این کشور بیشتر به بحران اقتصادی ملی توجه می‌کنند و کمتر به هماهنگی با اقدام سراسری در اروپا می‌اندیشند.

مجلس یونان هفته گذشته یک رشته تدابیر صرفه‌جویی به ارزش5.13میلیارد یورو تصویب کرد و آتن همچنان می‌کوشد برای دریافت بسته بعدی کمک مالی، اعتماد کمک‌دهندگان بین‌المللی را جلب کند. اتحادیه‌های کارگری در ایتالیا نیز خواستار اعتصاب چهارساعته شده بودند.

کارمندان در این کشور دست از کار کشیدند و دانش‌آموزان و آموزگاران در سراسر کشور ازجمله در رم و تورین راهپیمایی کردند.
علاوه بر اسپانیا، پرتغال، ایتالیا و یونان، اتحادیه‌های کارگری در کشورهای دیگر مانند فرانسه، بلژیک، لهستان و آلمان نیز خواستار راهپیمایی شده بودند. در آلمان که وضعیت اقتصادی بهتری به نسبت دیگر کشورهای این قاره دارد، فدراسیون اتحادیه‌های کارگری دی‌جی‌بی خواستار راهپیمایی در سراسر کشور ازجمله در برلین و فرانکفورت شده بود. قطار پرسرعت تالیس که بین بلژیک و آلمان تردد می‌کند، دیروز از کار افتاده بود. گروهی از تحلیلگران معتقدند که فعلاً این مردم جنوب اروپا هستند که آثار بحرانی را حس می‌کنند و مسئولیتی در ایجاد آن ندارند، اما پیامدهای آن مطمئناً در دیگر کشورهای اروپایی احساس خواهد شد.

کد خبر 191323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز