دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

در اسپانیا از هر چهارنفر یک نفر بیکار است و بانک‌ها و مؤسسات عالی در بدترین شرایط به‌سر می‌برند این درحالی است که کمیسیون اروپا در آخرین گزارش خود در مورد موقعیت مالی و حساب‌های دولت اسپانیا اعلام کرده که بدهی‌های این کشور در سال 2013 در شرایط بدتری قرار خواهد گرفت.

نیکلا سارکوزی - فرانسه

نیکولا سارکوزی؛ مردی که محو شد

از نیکولا سارکوزی فقط دیگر یک عنوان باقی‌مانده است: رئیس‌جمهور سابق فرانسه. چهار سال ریاست‌جمهوری او با جنجال‌های فراوان همراه بود اما همان قدر که آتش جنجال‌ها درباره‌اش تند بود نامش هم همان قدر سریع محو شد. شکست او در مقابل فرانسوا اولاند در سال گذشته میلادی آن‌قدر سخت بود که اعلام کند از سیاست کناره‌گیری می‌کند و سراغ کار سابق خودش می‌رود. سارکوزی که فوق‌لیسانس حقوق‌خصوصی و مدرک علوم سیاسی از مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی پاریس دارد پیش از وارد‌شدن به عالم سیاست وکیل بود. مشخص نیست حالا او و کارلا‌برونی، همسر جنجالی‌تر از خودش چه کار می‌کنند. نیکولا و کارلا همان‌قدر که فلاش‌های دوربین خبرنگاران سریع برایشان زده می‌شد دوام‌شان در سیاست فرانسه هم کوتاه بود. سیاست اما شاید سارکوزی را که حالا طبق سنت یکی از اعضای شورای قانون اساسی فرانسه شده رها نکند. او متهم شده که در جریان تبلیغات انتخاباتی خود بیش از حد مجاز هزینه کرده است و باید در این رابطه پاسخگو باشد.

فرانسه ؛ شکست سارکوزی و پیروزی سوسیالیست‌ها

فرانسوا اولاند، رهبر سوسیالیست‌های فرانسوی در ماه می ‌به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور در جمهوری پنجم فرانسه انتخاب‌شد و به دوران پنج‌ساله ریاست‌جمهوری نیکولا سارکوزی پایان بخشید. اولاند در دور دوم انتخابات با کسب 51/7درصد آرا به‌عنوان بیست‌وچهارمین رئیس‌جمهور فرانسه راهی کاخ الیزه شد. سارکوزی با اعلام اینکه اولاند، رئیس‌جمهور جدید فرانسه است، پیروزی را به رقیب اصلی خود در انتخابات تبریک گفت و شکست خود را پذیرفت. سارکوزی دومین رئیس‌جمهوری است که از آغاز جمهوری پنجم فرانسه در سال1958 در انتخابات ریاست‌جمهوری، بعد از نخستین دوره ریاست‌جمهوری خود، شکست ‌خورده‌است؛ ضمن اینکه برای نخستین‌بار از سال1988 یک نامزد سوسیالیست به‌عنوان رئیس‌جمهور فرانسه برگزیده شد. اولاند که 11 سال رئیس حزب سوسیالیست‌های فرانسه بود، هرگز هیچ‌گونه سمتی در کابینه دولت‌های قبلی نداشته‌است. او دومین رئیس‌جمهور چپگرای فرانسه بعد از فرانسوا میتران در جمهوری پنجم فرانسه محسوب می‌شود.

انگلیس؛یک کشور با دو رسوایی رسانه‌ای

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، چندین‌ماه همراه با جنجال را در اواخر سال2012 سپری کرده که بدترین بحران تاریخ این شبکه نام گرفته و منجر به استعفای جورج انت ویسل، مدیرعامل این شرکت از سمت خود شد. ویسل در واقع تنها 54روز سمت مدیرعاملی این شرکت را برعهده داشت. تعداد کثیری از خانم‌های بزرگسال مدعی شده بودند که از آنها حتی در استودیوهای بی‌بی‌سی سوءاستفاده جنسی شده و برنامه نیوزنایت که عامل اصلی افشای این رسوایی بود، حتی به مراکز مخصوص نگهداری کودکان یتیم و بی‌سرپرست ولزی در سال1980 که در آنها چنین سوءاستفاده‌هایی به‌صورت مکرر انجام شده، اشاره کرد. رسوایی سوءاستفاده جنسی و اتهامات وارده به جیمی سویل یکی از مجریان معروف سابق بی‌بی‌سی که سال گذشته از دنیا رفت، به پارلمان بریتانیا و دولت این کشور کشیده و حتی سبب شد دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور خواهان توضیح بی‌بی‌سی در مورد این ماجرا شود. در این رسوایی بزرگ حتی به یک سیاستمدار عالی‌رتبه محافظه‌‌کار سابق بریتانیایی اشاره شده بود که در ماجرای سوءاستفاده‌های جنسی در مرکز نگهداری کودکان ولز دخالت داشته‌است. تحقیقات تکمیلی از احتمال دخالت چندین سیاستمدار دیگر حزب محافظه‌کار در این رسوایی‌ها پرده برداشته و دیوید کامرون را مجبور به تشکیل کمیته تحقیق کامل‌تری برای روشن‌تر‌شدن ابهامات این ماجرا کرد.

یونان: بسته جدید کمک‌های مالی

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام در ماه نوامبر وزرای دارایی کشورهای منطقه یورو و مسئولان بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول با اهدای بسته جدید کمک‌های مالی به یونان به‌منظور خروج این کشور از بحران و جلوگیری از خطر ورشکستگی کامل و امکان پرداخت دستمزدهای عقب‌افتاده و حقوق بازنشسته‌های یونانی موافقت کردند. بسته مالی جدید بالغ بر 49/1میلیارد یورو برآورد شده است که مبلغ 34/3میلیارد یورو در‌ماه دسامبر به حساب‌های دولت یونان واریز شده و باقی آن هم به‌صورت اقساط گوناگون در سه ماه نخست سال2013 به این کشور تعلق خواهد گرفت. در واقع وزرای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این تصمیم خود، تلاش‌ها، اصلاحات و طرح‌های ریاضت اقتصادی دولت یونان در سال2012 را ارج نهادند. با موافقت اعضای اتحادیه، یونان در حال حاضر برای بازپرداخت بدهی‌های قبلی زمان بیشتری در اختیار دارد ولی طرح بخشش قسمتی از بدهی‌های این کشور از سوی برخی از کشورهای عضو، به‌خصوص آلمان با مخالفت شدید روبه‌رو شده و به تصویب نرسید.

واتیکان: زندان و بخشش برای متهم اصلی واتیلیکس

پائولو گابریله، خدمتکار مخصوص پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان، در چارچوب تحقیقات چندماهه مقامات قضایی در مورد پرونده موسوم به رسوایی واتیلیکس و به اتهام درز اخبار محرمانه واتیکان به رسانه‌ها در ماه می‌ دستگیر شده و در ماه اکتبر به اتهام سرقت اسناد از آپارتمان ژوزف راتزینگر به 18‌ماه زندان محکوم شده بود. او جزو معدود افرادی بود که اجازه ورود به آپارتمان شخصی پاپ را داشتند و به خوبی نقشه ساختمان و حتی محل پنهان کردن اسناد محرمانه را می‌شناخته است. افشای اطلاعات محرمانه واتیکان با انتشار نامه‌های ردوبدل شده بین سران قدرتمند واتیکان و حتی اختلافات داخلی میان کاردینال‌ها در اینترنت با همکاری شارپلتی (یک تکنیسین کامپیوتر) صورت گرفته بود. البته پاپ در ماه دسامبر در ملاقات با گابریله در زندان، با بخشش او موافقت کرد ولی طبق اظهارنظر سخنگوی واتیکان، او دیگر اجازه زندگی و کارکردن در واتیکان را نخواهد داشت. پاپ دلیل تصمیمش مبنی بر بخشیدن مستخدم سابق خود را ارائه شانس دوباره به‌وی و بازگشت او نزد خانواده و سه ‌فرزندش و از سرگرفتن زندگی قبلی اعلام کرد.

اسپانیا؛ در انتظار روزهای بحرانی‌تر

اسپانیا در سال 2012 برای دومین‌بار طی مدت سه‌سال وارد بحران اقتصادی شد. این اتفاق زمانی رخ داد که آمار رسمی دولت از کاهش فعالیت‌های اقتصادی در سه‌ماه اول سال در این کشور به میزان 0/3درصد خبر داد. ضمن اینکه طی ماه‌های اخیر 300هزار نفر به جمعیت فقرای اسپانیا افزوده شد. این کشور در سال 2012 تحت سیاست‌ها و برنامه‌های ریاضتی و سختگیرانه دولت را خوی قرار گرفته و بالابودن بدهی‌های این کشور هم در بحرانی‌ترشدن شرایط اقتصادی اسپانیا تأثیر داشته‌ است. نرخ بیکاری در اسپانیا در سال2012 حدود 25درصد اعلام شده که نشان می‌دهد از هر چهارنفر یک نفر در اسپانیا بیکار است. بانک‌ها و مؤسسات عالی در بدترین شرایط به‌سر می‌برند. این درحالی است که کمیسیون اروپا در آخرین گزارش خود در مورد موقعیت مالی و حساب‌های دولت اسپانیا اعلام کرده که بدهی‌های این کشور در سال 2013 در شرایط بدتری قرار خواهد گرفت و بدین‌ترتیب اسپانیا بعد از یونان دومین کشوری خواهد بود که بیشترین ضربه اقتصادی را متحمل خواهد شد. در کنار تمام این بحران‌ها باید تورم روزافزون فعلی را هم مدنظر قرار داد که بر روند سیستم اقتصادی این کشور تأثیر معکوس گذاشته است.

کد خبر 196297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز