جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که قرار است با وجود اعتراض‌های گسترده تا روز یکشنبه نخستین بخش از سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه فعال شود، حضور نظامی ناتو برای دولت رجب طیب اردوغان هر روز دردسرها و مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.

ترکیه

اعتراض‌ها به حضور نظامی ناتو و استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه با بی‌‌اعتنایی دولت اردوغان مواجه شده و این مسئله باعث خشم معترضان و احزاب مخالف این کشور شده‌است. در آخرین تحولات خشم معترضان از حضور بیش از هزار و ۲۰۰ نظامی ناتو در این کشور باعث شد تظاهرات مردم در شهر اسکندرون با حمله به سربازان آلمانی حاضر در این شهر همراه شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل پنج نفر از سربازان آلمانی که به‌تازگی وارد خاک ترکیه شده‌اند از سوی معترضان خشمگین عضو اتحادیه جوانان ترکیه(TGB) محاصره شده و هدف حمله قرار گرفته‌‌اند. به‌دنبال این موضوع نیروهای امنیتی ترکیه برای حمایت از نیروهای خارجی وارد عمل شده و اقدام به بازداشت حداقل ۲۸ نفر از حاضران در تظاهرات کردند. گفته می‌شود که معترضان کیسه‌های حاوی پودر سفیدی را به سمت این سربازان پرتاب کردند که وحشت آنها را به‌دنبال داشت.

به‌دنبال بازداشت این فعالان، رهبر اتحادیه جوانان ترکیه با اعلام اینکه مردم مخالف حضور نظامیان ناتو در کشورشان هستند، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم که نیروهای خارجی به راحتی در کشورمان راه بروند و قدم بزنند. ما این کار را انجام دادیم و باز هم به پرتاب کیسه‌ها به سربازان ادامه می‌دهیم.

یکی دیگر از مقام‌های این گروه ملی‌گرا هم پس از این حمله در تظاهراتی که در مقابل کنسولگری آلمان در استانبول برگزار شد اعلام کرد: ما به اعتراض‌های خود تا زمانی که سربازان ناتو از کشورمان خارج شوند ادامه می‌دهیم. او خطاب به دولت این کشور تأکید کرد: ما به شما هشدار دادیم اما توجهی به آن نکردید. شبکه خبری دویچه‌وله هم روز گذشته در گزارشی با ابراز نگرانی از حمله به سربازان آلمانی براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته اعلام کرد که این کشور می‌تواند اکنون در وضعیتی مشابه آمریکا قرار گرفته و مورد خشم افکار عمومی ترکیه و مردم دیگر کشورهای منطقه قرار بگیرد.

تظاهرات مردمی در شهر اسکندرون در حالی صورت گرفت که در هفته گذشته شهرهای مختلف ترکیه شاهد اعتراض‌ها علیه حضور نظامی ناتو در این کشور بوده است. هفته گذشته آنکارا پایتخت ترکیه شاهد تظاهرات به‌ویژه در مقابل سفارتخانه‌های آلمان و آمریکا بود.روز دوشنبه هفته گذشته هم گروهی از معترضان خشمگین تلاش کردند تا از حصارهای امنیتی پایگاه اینجرلیک عبور کنند که با واکنش نیروهای امنیتی ۲۵ نفر از آنها بازداشت شدند. مردم شهر ادنا علاوه بر اعتراض نسبت به حضور نیروهای ناتو و استقرار سامانه پاتریوت از توهین سربازان آمریکایی مستقر در این پایگاه به قرآن کریم خشمگین هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که چند نفر از سربازان آمریکا که گفته می‌شود مست بوده‌اند وارد مسجدی شده و به قرآن کریم بی‌احترامی کرده‌اند و مقام‌های ترکیه دستور تحقیق در این رابطه را داده‌اند.اعتراض‌ها در ترکیه آنقدر زیادشده که مقام‌های دولت این کشور در تلاش هستند هر چه سریع‌تر از این وضعیت خلاص شوند.

با گسترش خشم مردم ترکیه احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که با رفع خطر اوضاع در سوریه، تسلیحات ناتو از این کشور به سرعت خارج خواهد شد و در همان لحظه هم نیروهای خارجی ترکیه را ترک می‌کنند.هلند، آمریکا و آلمان کشورهایی هستند که هر کدام دو ‌سکوی‌موشکی برای استقرار در منطقه مرزی سوریه، به ترکیه ارسال کرده‌اند و ۴۰۰ نفر از نیروهای هر کدام از این کشورها در یکی از مناطق درنظر گرفته شده مستقر شده‌اند. استقرار سامانه موشکی پاتریوت که علاوه بر رهگیری و هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک و کروز قابلیت هدف قرار دادن جنگنده‌ها را در داخل خاک سوریه دارد با اعتراض‌ کشورهای منطقه مواجه شده است.

فعال شدن پاتریوت

مقام‌های ارشد ناتو با وجود اعتراض‌ها در ترکیه اعلام کرده‌اند که نخستین بخش از سامانه پاتریوت تا روز یکشنبه فعال خواهد شد. ‌سکوی‌موشکی نیروهای هلندی نخستین سکوهایی هستند که فعالیت خود را آغاز کرده و آنلاین می‌شوند. براساس برنامه تعیین‌شده قرار است شش‌سکوی‌موشکی متعلق به ناتو در پایان‌ماه ژانویه به‌صورت کامل فعالیت خود را آغاز کنند. این در حالی است که مقام‌های ناتو با پیش‌بینی ادامه تظاهرات مردمی در ترکیه اکنون نگران حضور نظامیان خود در این کشور هستند.

کد خبر 198960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز