سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بعد از نزدیک به سه دهه درگیری، با مذاکرات دولت ترکیه و پ‌ک‌ک سرانجام قرار شد از چند روز آینده با توافق برای آتش‌بس و اعلام پایان رویارویی از سوی نیروهای حزب کارگران کردستان گامی مهم برای پایان درگیری‌ها میان دوطرف برداشته شود.

در فصل بهار در نخستین اقدام برای خلع سلاح، حدود ۱۰۰نفر از اعضای این گروه سلاح‌های خود را برزمین گذاشته و خاک ترکیه را ترک می‌کنند. درحالی‌که در هفته‌های گذشته مذاکرات فشرده‌ای میان مقام‌های دولت ترکیه و عبدالله اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک در زندان جزیره امرالی جریان داشته است رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که پس از اعلام «توقف رویارویی» در‌ماه فوریه از سوی اوجالان، به‌عنوان نخستین قدم برای اعتمادسازی قرار است ۱۰۰ نفر از اعضای حزب کارگران کردستان با پایان زمستان سلاح‌های خود را برزمین گذاشته و از خاک ترکیه عقب‌نشینی کنند.

این اقدام پ‌ک‌ک بعد از ۲۸ سال جنگ میان دو طرف مهم‌ترین گام برای آتش‌بس کامل به‌حساب می‌آید. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های سازمان اطلاعاتی ترکیه (MIT) همچنان درحال مذاکره در رابطه با این موضوع با مقام‌های ارشد پ‌ک‌ک ازجمله صبری اوک، از مقام‌های شاخه اروپایی این گروه هستند. براساس گزارش‌‌ها نیروهایی که سلاح‌ خود را برزمین می‌گذارند قرار است با ترک خاک ترکیه به شمال عراق عقب‌نشینی کنند.

گفته می‌شود رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه برای جلوگیری از هر نوع حادثه‌ای در جریان این اقدام مهم، تأمین امنیت این افراد را ضمانت کرده و گفته است که برای جلوگیری از هر نوع حمله احتمالی، نیروهای ویژه‌ای را مأمور حفظ امنیت این افراد تا رسیدن به شمال عراق خواهد کرد. براساس برنامه زمانی تعیین‌شده عبدالله اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک قرار است در‌ماه فوریه توقف حملات را اعلام کند و درصورت برآورده‌شدن توقف درگیری‌ها با توجه به سردی هوا عقب‌نشینی نیروهای پ‌ک‌ک از خاک ترکیه در فصل بهار آغاز شود. عبدالله اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک افزایش حقوق اقلیت کرد را به‌عنوان مهم‌ترین خواسته این گروه مطرح کرده و به همین‌خاطر رجب طیب اردوغان وزیر کشور کابینه خود را از میان کردها انتخاب کرد. همچنین به اقلیت کرد اجازه داده شده که در دادگاه‌های این کشور به زبان کردی از خود دفاع کنند.

کد خبر 199466
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز