گروه بین‌الملل: ترکیه در حالی دیروز در عرصه دیپلماتیک نقش روسیه را در حل بحران سوریه مهم توصیف کرد که در عرصه میدانی نخست‌وزیر ترکیه دستور سرنگون‌کردن جنگنده‌های سوری را صادر کرد.

به نوشته روزنامه ترکیه‌ای حریت، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به درگیری‌های ارتش سوریه با گروه‌های مسلح در نقطه صفر مرزی، دستور سرنگون کردن جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای سوریه را درصورت نقض حریم هوایی ترکیه صادر کرد. مقام‌های ترکیه می‌گویند که این تصمیم را در پی افزایش پرواز جنگنده‌های سوریه در مرز با ترکیه و اقدام آنها در بمباران بعضی مواضع مخالفان در روستای رأس‌العین در مرز ، اتخاذ کرده‌اند.

طی روزهای گذشته گروه‌های مسلح وارد روستای مرزی رأس‌العین شدند که بیشترین شمار پناهجویان سوریه در آن حضور دارند. این روستا بسیار نزدیک به روستای گیلان بنار در استان عرفه ترکیه است. براساس پروتکل امضا‌شده میان دو‌کشور در سال 1971، پرواز هواپیماهای دو کشور در مسافتی کمتر از پنج کیلومتر در مرزها به استثنای حالات فوق العاده نظیر مهار آتش سوزی، ممنوع است.

در همین حال، مسئولان ترکیه سه روستای مرزی از توابع شهرک سروش در استان عرفه را برای پیشگیری از هرگونه پیامدهای منفی، تخلیه کرده‌اند. در شهرک گیلان بنار ترکیه هم مدارس تا پنج روز آینده تعطیل شده‌اند و از شهروندان خواسته شده تا به جز در شرایط اضطراری در خیابان‌ها رفت‌وآمد نکنند. این درحالی است که جنگنده‌های سوریه دیروز برای سومین روز متوالی روستای رأس العین را بمباران کردند. ترکیه اما در عرصه دیپلماتیک، نقش روسیه را در حل و فصل بحران سوریه بسیار مهم توصیف کرد. رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز انگلیس، روسیه را مهم‌ترین بازیگر در حل و فصل بحران سوریه دانست که نباید نقش آن را در شورای امنیت نادیده گرفت.

عبدالله گل افزود: می‌باید به روس‌ها پیشنهادی داد که از رهگذر آن موضع کنونی خود را تغییر دهند بی‌آنکه ابهت خود را در مقابل متحدانشان از دست بدهند. از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز در دومین نشست وزارتی در چارچوب گفت‌وگوی استراتژیک میان روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض شرکت کرد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه الکساندر لوکاشویچ ابراز امیدواری کرد که این دیدار فرصتی برای آگاهی دو طرف از مواضع یکدیگر درباره تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای ازجمله بحران سوریه باشد.

اما سوریه در نخستین واکنش به شکل‌گیری ائتلاف جدید مخالفان، اعلام کرد که اپوزیسیونی که در داخل کشور شکل نگیرد و از حمایت مردم برخوردار نباشد، صرفا چارچوبی بیگانه خواهد ماند که برای نابودی میهن از آن استفاده می‌شود.
معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری راشا تودی، تأکید کرد: درحالی‌که تمام دنیا و نیز دولت سوریه بر ضرورت گفت‌وگو برای حل بحران تأکید می‌کنند، در مقابل، نخستین تصمیم ائتلاف کنندگان، مخالفت با هرگونه گفت‌وگو و ادامه جنگ وخونریزی است و این معنایی جز ویران کردن سوریه نمی‌تواند داشته باشد.

در عرصه بین‌المللی هم، آمریکا دیروز ائتلاف جدید مخالفان سوریه را نماینده مشروع مردم سوریه دانست اما برخلاف فرانسه از به رسمیت شناختن آن خودداری کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که این ائتلاف بتواند با همه گروه‌ها تعامل داشته باشد. این درحالی است که فرانسه به‌عنوان نخستین کشور اروپایی دیروز این ائتلاف را به‌عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت شناخت. در نشست وزرای خارجه اتحادیه‌های عرب و اروپا هم، از شکل‌گیری ائتلاف جدید مخالفان استقبال شد اما به رسمیت شناخته نشد. وزرای خارجه دو طرف، تمامی گروه‌های مخالف را به پیوستن به این ائتلاف فراخواندند تا بتواند نماینده مردم سوریه باشد. 

کد خبر 191325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز