همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که سخن گفتن به دو زبان واقعا می‌تواند به تعدیل شدن برخی از اثرات پیری بر مغز کمک کند.

bilingual

به گزارش ای بی سی نیوز پژوهشگران آمریکایی در بررسی گروهی از داوطلبان مدت زمان جابجایی از یک فعالیت شناختی به فعالیت دیگر اندازه گرفتند؛ بررسی‌های پیشین ثابت کرده‌اند که با افزایش سن این جابجایی مدت بیشتری طول می‌کشد. برای مثال اگر در میوه‌فروشی در حال انتخاب میوه باشید، و در همان حال تلفن همراه‌تان زنگ بزند و یکی از دوستان‌تان زنگ بزند و سوالی داشته باشد، باید از مغزتان را از یک فعالیت شناختی به فعالیت شناختی دیگری متوجه کنید.

برایان گولد، دانشمند علوم اعصاب از دانشگاه کنتاکی و همکارانش برای بررسی این موضوع سرعت جابه‌جایی فعالیت در افراد جوانتر و سالمندتر مورد مقایسه قرار دادند. آنها انتظار داشتند با توجه به یافته‌های قبلی که سرعت این انتقال در افراد سالمندتر آهسته‌تر باشد.
اما بررسی آنها در عین حال نشان داد که سالمندانی که به دو زبان صحبت می‌کنند سریع‌‌تر از آنهایی که تک‌زبانه هستند، می‌توانند این انتقال را انجام دهند.

البته این بررسی فقط به افرادی که مادام‌العمر دوزبانه بودند، پرداخته بود، و دو زبانه بودن را به عنوان صحبت کردن به یک زبان دوم دست کم از 10 سالگی به بعد تعریف شده بود.

در ابتدا گولد و همکارانش از 30 نفر که دوزبانه یا تک‌زبانه بودند، خواستند به رشته‌ای اشکال رنگی نگاه کنند و با فشار دادن یک دگمه نام هر یک از این اشیا را انتخاب کنند.. بعد به این افراد مجموعه‌های‌ مشابهی از اشکال رنگی نشان داده می‌شد و از آنها خواسته می‌شد تا با فشار دادن یک دگمه رنگ‌های این اشکال را انتخاب کنند. نهایتا افراد مورد آزمایش هنگام دیدن رشته‌ای از اشکال رنگی، به طور درآمیخته باید شکل یا رنگ شیء را انتخاب می‌کردند تا زمان جابجایی فعالیت شناختی (سرعت انتقال) آنها اندازه‌گیری شود.

نتایج نشان داد که افراد دوزبانه در مواردی جابجایی میان دو فعالیت متفاوت شناختی سریع‌تر عمل می‌کنند.

در تجربه دوم این پژوهشگران 80 نفر دیگر، 20 فرد جوان دوزبانه، 20 فرد جوان تک زبانه، 20 فرد سالمند دوزبانه و 20 فرد سالمند تک زبانه مورد آزمایش قرار گرفتند. این بار پژوهشگران با اسکن با MRI فعالیت مغزی این افراد را در حین انجام همان کارهای تعیین شکل و رنگ اشیا اندازه‌گیری کردند. گولد و همکارانش دریافتند که افراد دوزبانه نه تنها می‌توانند سریع‌‌تر میان دو فعالیت ذهنی جابه‌جا شوند- فعالیت‌های مغزی متفاوتی نسبت به همردیفان تک زبانه‌شان دارند.

به گفته کارشناسان بررسی‌های پیشین نشان داده بودند که افراد دوزبانه دار نتیجه جابجایی میان دو زبان و تعیین کردن اینکه بر حسب شرایط با کدام زبان پاسخ دهند، دارای مزیت‌های شناختی هستند، اما این بررسی برای اولین بار با استفاده از تصویربر داری از مغز این تفاوت‌ها را مستند می‌کند.

به گفته گولد از آنجایی که او در مونترآل، مرکز ایالت کبک کانادا بزرگ شده است، که در مدرسه به زبان فرانسوی و در خانه به زبان انگلیسی صحبت می‌کرده است، و این وضعیت باعث شده بود که بستگانش این سوال را مطرح کنند آیا غرق شدن او در زبان فرانسه به نحوی توانایی او در آموزش زبان انگلیسی را کاهش نخواهد داد.

گولد می‌گوید: "تا همین اواخر آموختن زبان دوم در دوران کودکی خطرناک تصور می‌شد؛ اما بررسی ما نشاندهنده سودمند بودن دوزبانه بودن است."

کد خبر 197452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز