همشهری آنلاین: دانشمندان قصد دارند با استفاده از دقیق‌ترین اسکنر دنیا، تصویری از ارتباطات مغزی انسان تهیه کنند تا علاوه بر مشکلات، علایق و شخصیت انسان‌ها را نیز شناسایی کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، این پروژه می‌تواند به محققان کمک کند دریابند چرا برخی افراد به طور طبیعی علاقمند به علم، موسیقی یا هنر هستند.

برخی از نخستین تصاویر تهیه شده در نشست انجمن پیشرفت‌های علمی در بوستون آمریکا عرضه شده است.

پالاب گوش، خبرنگاری است که داوطلب شده تا سیم کشی داخل مغزش را مشاهده کند. او می‌گوید: پس از آنکه متوجه شدم محققان در حال ارائه روش‌های جدید تصویربرداری مغزی برای این پروژه هستند، با آنها همکاری کردم.

دانشمندان در بیمارستان عمومی ماساچوست از یک اسکنر هدفمند برای تهیه تصاویر مغزی استفاده کردند. این یکی از قدرتمندترین اسکنرها در جهان است. آهن رباهای این اسکنر به برق 22 مگاوات نیاز دارند انرژی که بتواند یک زیردریایی هسته‌ای را روشن کند.

محققان از این خبرنگار خواستند تا برای تهیه اسکن مغزی داوطلب شود. دانشمندان از او پرسیدند آیا می‌خواهد در یک کار 10 الی 45 دقیقه‌ای شرکت کرده و کار تهیه دقیق‌ترین اسکن مغزی که تا به حال انجام شده، روی مغز او انجام شود. تا کنون فقط 50 مورد از چنین اسکنی انجام شده است.

گوش این آزمایش را خوشایند توصیف می‌کند و می‌گوید در این بررسی میدان‌های مغناطیسی به طور قدرتمند و سریعی در صدد مشاهده ذرات ریز آبی بودند که در طول رشته‌های عصبی بزرگ‌تر سفر می‌کنند.

وی افزود: با دنبال کردن این قطرات، دانشمندان توانستند در اتاقک مجاور ارتباطات مهم درون مغز مرا ردیابی کنند. نتیجه یک تصویر رایانه‌ای سه بعدی بود که مسیرهای مهم مغز مرا با یک رنگ زنده نشان می‌داد.

گوش ادامه داد: پروفسور ون ودین، یکی از مجریان این پروژه برخی از این ارتباطات را به من نشان داد: ارتباطی که به من کمک می‌کند، ببینم و ارتباط دیگری که به من کمک می‌کند گفتار را درک کنم. دو کمان دوقلو وجود داشت که احساسات مرا پردازش می‌کرد و یک بسته نیز دو بخش راست و چپ مغز مرا به هم مرتبط می‌کرد.

پروفسور ودین از نرم افزار تصویرسازی استفاده کرد که به وی کمک کند در اطراف و درون این مسیرها پرواز کرده و حتی برای دیدن جزئیات پیچیده زوم کند.

این پژوهشگران امیدوارند با این اسکن‌ها دریابند چگونه ذهن انسان کار می‌کند و وقتی مشکلی روی می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد.

به گفته ودین، همه ما چنین مشکلات ذهنی و روحی داریم و روش‌های ما برای شناخت این مشکلات طی 100 سال گذشته تغییر نکرده است.

وی افزود: یک شیوه تصویربرداری از مغز مانند آنچه که برای قلب انجام می‌شود، نداریم.

این فناوری تصویربرداری از مغز برای پژوهشگران آمریکایی در حال توسعه است که قصد دارند نقشه مغز انسان را تهیه کنند. این پروژه، پروژه کانکتوم مغز نام دارد. درست مانند پروژه ژنوم انسانی که پیش از این انجام شده این داده‌ها نیز در دسترس تمام دانشمندان قرار خواهد گرفت. قرار است اسکن‌های تهیه شده از 80 تا 100 نفر طی چند هفته آینده عرضه شود.

این یک پروژه پنج ساله و 40 میلیون دلاری است که هدف آن تهیه نقشه کل سیستم سیم کشی عصبی انسان با استفاده از اسکن مغز هزار و 200 شهروند آمریکایی است.

دانشمندان همچنین داده‌های ژنتیکی و رفتاری افراد مورد بررسی را نیز تهیه خواهند کرد تا یک تصویر کامل از عواملی که روح و ذهن آدمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد تهیه کنند.

با استفاده از این تصاویر دانشمندان خواهند توانست دریابند مردم بیشتر به چه کاری می‌پردازند آیا علاقمند به چتربازی‌اند یا دوست دارند تلویزیون تماشا کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴