همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان از کینگز کالج لندن می‌گویند "دقیق‌ترین تصویر تا به حال" از واکنش‌های زنجیره‌ای را به دست آورده‌اند که باعث می‌شود سلول‌های مغزی به علت آلزایمر بمیرند.

alzheimer

به گزارش دیلی تلگراف این دانشمندان از انستیتوی روانپزشکی کینگز کالج آزمایش با داروهای بالقوه برای جلوگیری از این فرآیند منجر به مرگ سلول‌های مغزی را هم آغاز کرده‌اند.

سال‌هاست که مشخص شده است بیماری آلزایمر ارتباط نزدیکی با تجمع پلاک‌هایی در بین سلول‌های مغزی دارد که از رسوبات مولکولی به نام آمیلوئید تشکیل شده‌اند.

این پلاک‌ها منجر به تشکیل کلافه‌هایی از فیبرهایی درهم‌پیچیده از ماده دیگری به نام tau می‌شوند که به مرگ سلول‌ها می‌انجامد.

در سال‌های اخیرتر دانشمندان کشف کرده‌اند که مولکول‌ سومی به نام کلاسترین که حتی در افراد در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر یافت می‌شود، در این روند دخیل است.

اکنون گروه پژوهشی کینگز کالج کشف کرده‌اند که کلاسترین به عنوان یک "سوییچ" بیوشیمایی عمل می‌کند با برانگیختن تغییراتی در tau باعث مرگ سلول‌های مغزی و ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود.

دکتر ریچارد کلیک از انستیتوی روانپزشکی می‌گوید: "پژوهش‌ها ما مشروح‌ترین تصویر از چگونگی پیشرفت این بیماری را به دست داده است و امیدواریم این یافته‌ها به ایجاد درمان‌های جدید کمک کند."

پروفسور سایمون لوستوت، سرپرست این پژوهش نیز گفت": ما نشان داده‌ایم که می‌توان در کشت‌های سلول‌های مغزی در آزمایشگاه اثرات سمی آمیلوئید را با متوقف کردن این مسیر پیام‌دهی مهار کرد."

"به نظر ما اگر بتوانیم کار مشابهی را در مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر انجام دهیم، ممکن است پیشرفت بیماری در انسان را هم متوقف کرد. در واقع ما از هم اکنون برنامه ساخت داروی خودمان را هم آغاز کرده‌ایم و در حال بررسی ترکیبات بالقوه‌ موثر برای آزمایش‌های بیشتر هستیم."

کد خبر 192000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز