دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان کالج کینگ طی مطالعه‌ای جدید اعلام کردند که مغز سیگاری‌ها به واسطه آسیب دیدگی حافظه،‌ درحال پوسیدن است.

به گزارش BBC، مطالعه بر روی هشت هزار و 800 داوطلب بالای 50 سال نشان داد که علاوه بر سیگار کشیدن، فشار خون بالا و اضافه وزن نیز در حد کمتری بر روی مغز تاثیر ناخوشایندی به جا می‌گذارد. دانشمندان هشدار دادند که شیوه زندگی علاوه بر بدن می‌تواند بر روی ذهن نیز تاثیر منفی داشته باشد.

محققان کالج کینگ درحال مطالعه بر روی ارتباط میان حمله قلبی یا مغزی با حالت‌های مغزی، به جمع آوری اطلاعات مرتبط با شیوه زندگی گروهی از داوطلبان با رده سنی بالای 50 سال پرداختند. در عین حال با انجام آزمایشهای مغزی به بررسی توانایی داوطلبان در یادگیری واژه‌های جدید یا به خاطر آوردن بیشترین تعداد نام حیوانات در یک دقیقه پرداختند.

این گروه از داوطلبان پس از گذشت چهار سال و سپس هشت سال دوباره مورد آزمایشهایی مشابه قرار گرفتند.نتایج آزمایشها نشان دادند میزان خطر حمله قلبی یا مغزی ارتباط قابل توجهی با کاهش شناخت در افراد دارد، به بیانی دیگر افرادی که بیشتر در معرض خطر سکته قرار داشتند، قدرت شناخت آنها نیز با کاهش قابل توجهی مواجه شده بود.

همچنین میان سیگاری بودن و دستیابی به امتیاز پایین در آزمایشها نیز ارتباط مستقیمی مشاهده می‌شد. به گفته محققان کاهش قدرت شناخت با افزایش سن امری طبیعی است اما عواملی وجود دارند که می‌توانند سرعت این روند را افزایش دهند. از این رو انسانها باید از این عوامل آگاه شوند تا با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی خود از شدت این عوامل بکاهند.

به گفته محققان از گذشته ارتباط میان سیگار کشیدن و فشار خون بالا با کاهش قدرت شناخت و زوال عقلی مشخص شده بود اما مطالعه جدید مدارکی قوی‌تر از این پدیده‌ را در آشکار کرده است.

کد خبر 192371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز