همشهری‌آنلاین: خبر بد برای هلموت اشمیت، صدراعظم پیشین آلمان؛ اتحادیه اروپا فروش سیگار "منتول" را که مورد علاقه‌ی اوست ممنوع اعلام کرده است. مقررات تازه‌ای نیز از جمله برای برچسب اعلام خطر مرگ استعمال دخانیات تعیین شده است.

cigar

رادیو دولتی آلمان می‌گوید مصرف‌کنندگان دخانیات در سطح اروپا باید خود را با مقررات سخت‌‌تری انطباق دهند.

به گزارش روزنامه آلمانی "بیلد"، کمیسیون اتحادیه اروپا بر سر اجرای مقررات جدید استعمال دخانیات به توافق رسید.

بر اساس پیش‌نویس این مقررات تازه، برچسب روی پاکت‌های سیگار باید نسبت به خطر استعمال دخانیات به مصرف‌کنندگان هشدار بدهد. همچنین افزودن مواد معطر به سیگار ممنوع خواهد بود.علاوه بر این، افزودن موادی که دارای طعم هستند و نیز ویتامین‌ها، کافئین، تورین و مواد رنگی به سیگار ممنوع خواهد بود. این بدان معناست که فروش سیگار "منتول" که هلموت اشمیت، صدراعظم پیشین آلمان، آن را شیفته‌وار مصرف می‌کند، مجاز نخواهد بود.

این مقررات تعیین کرده که قطر یک نخ سیگار نباید کمتر از ۵/ ۷ میلیمتر باشد. بر این اساس سیگارهای قلمی و نازک از این پس در دسترس نخواهد بود. از سوی دیگر متن هشداردهنده‌ی "کشیدن سیگار مرگ‌‌آور است" و عکس مرعوب‌کننده‌ی مرتبط با آن باید ۷۵ درصد سطح پشت و روی بسته ‌سیگار را بپوشاند. بنابراین برای مارک سیگار، در کنار دیگر اطلاعات، جایی بیش از ۲۰ درصد باقی نخواهد ماند.

مقاومت صاحبان صنعت دخانیات

تصویب این مقررات سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا به دلیل مقاومت ‌شدید صاحبان صنعت دخانیات بارها به تعویق افتاده بود.

بر اساس اطلاعاتی که به هفته‌نامه "اشپیگل" رسیده است، حتی همکاران خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز تلاش دارند از تشدید مقررات جلوگیری کنند.

در طول مذاکراتی که در این زمینه صورت گرفته، جان دالی، از کمیسیون امور درمان و بهداشت اتحادیه اروپا، مجبور شد به اتهام رشوه‌خواری از مقام خود استعفا دهد.

کد خبر 194288
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز