چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک تحقیق جدید که در دانشگاه کینگز کالج لندن انجام شده حاکی از آن است که سیگار کشیدن موجب «فرسایش» مغز می‌شود چرا که بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تاثیر منفی می‌گذارد.

smoking brain damage

تحقیقی که بر روی 8‌هزار و 800 نفر از افراد بالای ۵۰ سال انجام شده، نشان داده که فشار خون و وزن بالا نیز تاثیرات منفی بر مغز می‌گذارند، اما تاثیر آن‌ها به شدت کشیدن سیگار نیست.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققانی که این پژوهش را انجام داده اند، می‌گویند مردم باید آگاه باشند که شیوه زندگی می‌تواند بر مغز هم مانند هر عضو دیگری از بدن صدمه وارد کند.

محققان کینگز کالج در حال تحقیق درباره ارتباط بین سکته قلبی یا مغزی و وضعیت مغز بودند که به این ارتباط پی بردند.
آن‌ها اطلاعاتی را درباره سلامتی و شیوه زندگی گروهی که بیش از ۵۰ سال داشتند جمع آوری کردند و مغز آن‌ها را مورد آزمایش قرار دادند.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا کلمات جدید یاد بگیرند یا در یک دقیقه تا آن‌جا که می‌توانند حیوانات را نام ببرند.
همین آزمایش‌ها ۴ سال و سپس ۸ سال بعد روی آن‌ها انجام شد.

نتیجه آزمایش‌ها نشان داد که سکته قلبی یا مغزی به شدت به کاهش قابلیت‌های شناختی مربوط است و کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند قابلیت‌های شناختی آن‌ها بیشتر کاهش یافته است.

در این تحقیق همچنین نشان داده شد که بین کشیدن سیگار و ضعف عملکرد در آزمایش‌ها رابطه ثابتی وجود دارد.
دکتر الکس درگان، یکی از محققان این پژوهش در این زمینه می‌گوید:« کاهش قابلیت‌های شناختی با بالا رفتن سن روی می‌دهد و برای بسیاری از افراد به آنچه در زندگی با آن مواجه می شوند و رفاهشان بستگی دارد.»

به گفته این متخصص، دلایل زیادی وجود دارد که می‌توانند با کاهش قابلیت‌های شناختی مربوط باشند و همه آن‌ها قابل تغییر هستند.

لزوم آگاهی مردم از «ایجاد تغییرات در روش زندگیشان و خطرات کاهش قابلیت‌های شناختی» مساله‌ای است که پژوهشگران بر آن تاکید می‌کنند.

البته محققان هنوز نمی‌دانند که کاهش قابلیت‌های شناختی چگونه بر زندگی روزمره افراد تاثیر می‌گذارد.
آن‌ها همچنین مطمئن نیستند که آیا ضعف زودرس در عملکرد مغز می‌تواند به بیماری‌هایی مانند دمانس (تحلیل قوای مغزی) تبدیل شود یا نه.

سیگار ممنوع!

«مطالعات مکررا نشان می‌دهند که کشیدن سیگار و فشار خون بالا به کاهش قابلیت‌های شناختی و دمانس مربوط هستند و مطالعه جدید هم به شواهد موجود از مطالعات قبلی می‌افزاید.»
دکتر سایمن رایدلی از مرکز تحقیق آلزایمر در بریتانیا با بیان این مطلب، می‌گوید: کاهش قابلیت‌های شناختی با بالا رفتن سن می‌تواند به بیماری دمانس تبدیل شود و ریشه‌یابی دلایلی که به این نوع تحلیل ارتباط دارد می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

انجمن آلزایمر بریتانیا نیز در مورد نتایج حاصل از تحقیق جدید می‌گوید: «ما همه می‌دانیم کشیدن سیگار، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بی ام آی بالا (نسبت وزن به قد) برای قلب مضر است. حالا این تحقیق نشان می‌دهد که این موارد برای مغز هم مضر هستند.

کد خبر 192640
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز