همشهری آنلاین: کارشناسان هشدار دادند صنعت نیم تریلیون دلاری دخانیات که امروزه بیشتر به یک جنبش تروریستی شباهت پیدا کرده تا پایان قرن حاضر دست کم یک میلیارد نفر را در سراسر جهان به کام مرگ خواهد فرستاد.

سیگار

به گزارش ایسنا، کارشناسان تاکید کردند اگر دولت‌ها برای مقابله موثر با این صنعت مرگبار دست به کار نشوند تا پایان قرن 21، یک میلیارد نفر از مردم جهان بر اثر استعمال سیگار جان خود را از دست خواهند داد.

به گزارش روزنامه تلگراف، متخصصان سرطان سیگار را به عنوان بزرگترین بلای بهداشت عمومی در تاریخ جهان توصیف می‌کنند چرا که موجب مرگ بیش از نیمی از افراد سیگاری می‌شوند که عمده این مرگ و میرها نیز به دلیل ابتلا به سرطان است.

جان سفرین مدیر اجرایی انجمن سرطان آمریکا در یک گردهمایی بلندپایه که با حضور 100 نفر از کارشناسان بین‌المللی و متخصصان برجسته سرطان در منطقه تفریحی «لوگانوی» سوئیس برگزار شد به دولت‌های جهان هشدار داد که در قرن حاضر سیگار تهدیدی جدی برای سلامت بسیاری از مردم دنیا به شمار می‌آید.

در این اجلاس تاکید شد که دولت‌ها باید خیلی بیش از آنچه تاکنون انجام داده‌اند برای کنترل صنعت جهانی دخانیات اقدام کنند. این اقدامات می‌توانند شامل افزایش چشمگیر بهای سیگار، ممنوعیت بازاریابی محصولات دخانی و یا تعیین مالیات‌های قابل توجه برای تولیدکنندگان بزرگ این محصولات باشند.

کارشناسان هشدار دادند که اگر روند کنونی ادامه پیدا کند و کمپانی‌های تولیدکننده سیگار با روال فعلی جمعیت غیرسیگاری‌ها را در کشورهای در حال توسعه مورد هدف قرار دهند در نیمه دوم قرن حاضر میلادی، صدها میلیون نفر از افراد سیگاری بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست خواهند داد.

در این گزارش آمده است، استعمال دخانیات سالانه عامل 22 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سراسر جهان است که این آمار حدود 1.7 میلیون نفر را شامل می‌شود و تقریبا یک میلیون نفر از این قربانیان بر اثر ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار تلف می‌شوند.

کد خبر 190267
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز