یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اثرات زیانبار استنشاق دود سیگار محیطی یا به اصطلاح دود سیگار دست دوم کاملا ثابت شده است، اما تعیین کردن اینکه افراد چه مقدار در محیط در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، ممکن است کار مشکلی باشد.

ashtray

ما می‌دانیم که سیگاری‌ها دود سیگار یکدیگر را استنشاق می‌کنند، اما چه درصدی از این دود سیگار به اعضای خانواده یا همکاران‌شان می‌رسد؟ دانشمندان در کالج دارتمورث در نیو همپشایر برای این منظور یک حسگر قابل حمل ساخته‌اند.

ادعای این دانشمندان این است که این وسیله که فعلا نمونه‌های اولیه آن ساخته شده است، "اولین حسگر دود سیگار محیطی است که داده‌ها را به طور همزمان ثبت می‌کند." این حسگر از لایه‌های پلیمری برای اندازه‌گیری مولکول‌های بخار نیکوتین در محیط استفاده می‌کند، و دارای یک تراشه کامپیوتری است که این داده‌ها را ثبت می‌کند. این حسگر با کاربرد این تکنولوژی نه تنها مقدار دود سیگار در محیط مجاور (تا حد شمار سیگارهای کشیده شده) را اندازه می‌گیرد، بلکه زمان و مکان قرارگیری در معرض دود سیگار را هم مشخص می‌کند.

این حسگر همچنین می‌تواند دود سیگار دست سوم، شکلی از نیکوتین که از چیزهایی مانند لباس‌ها و رومبلی‌های قرار گرفته در معرض دود سیگار متصاعد می‌شود، را اندازه بگیرد.

این حسگر در شکل فعلی‌اش اندکی کوچکتر وسبکتر از یک تلفن هوشمند است. دانشمندان امیدوارند آن را به صورتی وسیله‌ای کوچک و قابل همراه بردن درآورند که هم قیمت مناسبی داشت باشد و هم بتوان آن را چندین بار به کار برد. به گفته این دانشمندان حسگرهای فعلی دود سیگار دست دوم نسبتا نادقیق و گران‌قیمت هستند، و "تنها قرارگیری در معرض دود سیگار در حد متوسط را در ناحیه‌ای محدود در طول چند روز یا هفته معین می‌کنند."

به گزارش این دانشمندان آزمایش‌ها بر روی این حسگر جدید در "اتاق دود" آزمایشگاهی به خوبی پیش رفته است، و قرار است به زودی کارآزمایی‌های بالینی بر روی آن آغاز شود. نهایتا امیدواری این است که این وسیله را بتوان برای کمک به اعمال ممنوعیت‌های سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی به کار برد، و به سیگاری ها نشان داد که چه مقدار از دود سیگارشان به افراد دیگر از جمله کودکان‌شان می‌رسد.

کد خبر 206164
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز