جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

زهرا رفیعی: این روزها سلامت کالای لوکسی شده است که آدم‌ها به هر ضرب و زوری که شده برای تأمین آن تلاش می‌کنند.

بسیاری از افراد برای جبران هزینه‌های درمان و به‌دست آوردن سلامتی تن به شرایط زیر خط فقر می‌دهند تا شاید عزیزشان از بیماری جان سالم به‌در برده و دوباره به خانواده و جامعه برگردد. تورم شدیدی که از چند ماه پیش گریبان مردم را در همه حوزه‌ها گرفته است این روزها در حوزه سلامت جان افراد را می‌گیرد.

وضعیت نابسامان بازار ارز و عدم‌تخصیص ارز مرجع برای واردات تجهیزات پزشکی و جراحی باعث شد تا نرخ هزینه‌های تجهیزات پزشکی و جراحی به‌شدت افزایش یابد. علاوه بر این نابسامانی‌های موجود در بخش واردات دارو نیز بر این گرفتاری‌ها افزوده است، به‌طوری که اگر بیمار توان تأمین هزینه جراحی، بیمارستان و دستمزد‌های کلان پزشکان را داشته باشد، برای تأمین داروهای خود سر از ناصر خسرو در خواهد آورد.

در نظام سلامت کنونی که با هرگونه تغییر در بازار متزلزل‌تر از همیشه می‌شود خبرهای حوزه سلامت حول محور افزایش مشکلات مالی برای کسانی است که از پس هزینه‌های بالای درمان بر نمی‌آیند.در تازه‌ترین اظهارنظر مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان گفته است که بیماران مبتلا به نقص ایمنی برای تهیه دارو با مشکل مواجه هستند و درصورت داشتن پوشش بیمه‌ای مناسب داروها زندگی مناسبی را خواهند داشت. این بیماران در تأمین هزینه‌های درمان تنها نیستند. به‌عنوان مثال، هزینه یک دوره درمان بیمار مبتلا به سرطان سینه با هرسپتین با قیمت دلار سال گذشته 50 تا 60 میلیون تومان بود اما حالا همین دوره درمان 200 میلیون تومان تمام می‌شود.

همچنین یک بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید 37 هزار دلار پرداخت کند که با قیمت دلار سال گذشته 60 میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید 120 میلیون تومان بابت آن پرداخت کند. هزینه لوازم مصرفی پزشکی نیز به‌طور میانگین 245 درصد رشد داشته است، به‌طوری‌که فیلم رادیولوژی 240 درصد، اکسیژناتور 247 درصد، ونتیلاتور 300 درصد، گاز هلیوم برای‌ ام‌آر آی 667 درصد، صافی و دستگاه دیالیز 325 درصد و کیسه خون 350درصد گران‌تر شده است.

در حوزه سلامت از این دست مثال‌ها فراوان است. در میان همه ما کسانی از عزیزان هستند که علاوه بر درد بیماری، رنج هزینه‌های سرسام آور بیماری‌ها را نیز تحمل می‌کنند. افزایش 100 تا 300 درصدی هزینه‌ها درحالی صورت می‌گیرد که به رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اگر ارز مرجع هم به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهند با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع امسال به 1226 تومان افزایش یافته است، حداقل 17 درصد افزایش قیمت را به همراه دارد. همه این هزینه‌ها فقط از جیب مردم می‌رود.

بیماری قطره‌قطره شیره جان و مال مردم را می‌مکد و آنها را راهی خط فقر می‌کند. وزیر بهداشت که متولی سلامت افراد جامعه است، چندی پیش در گلایه از شرایط موجود گفته بود که بیش از 16 درصد جمعیت کشور از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند و سالانه پنج تا 7.5درصد جمعیت کشور به‌دلیل هزینه‌های بیماری‌های صعب‌العلاج به زیر خط فقر می‌روند.

با بیمار شدن یک نفر از اعضای خانواده به بیماری‌های صعب‌العلاج تمام سرمایه و پس انداز خانواده صرف آن یک نفر شده و خانواده به نقطه صفر مالی می‌رسند. درصورتی که براساس برنامه چهارم و پنجم باید هزینه‌های پرداختی سلامت از جیب مردم به زیر 30 درصد برسد اما متأسفانه در این زمینه رو به عقب حرکت کرده‌ایم و طی سه سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت از 54 درصد به بالای 70درصد افزایش یافته است.

کد خبر 193554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز